Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Добрият климат на работното място вълнува все повече работодатели

БНР Новини
Снимка: архив

Непрестанно повтарящи се конфликти, шефът недоволства, подчинените са смазани от задачите, а работата все не върви. Ако пък смениш средата, с надежда нещата да бъдат различни, рано или късно познатата схема пак може да се повтори. В определен момент някои хора се примиряват със ситуацията, а други продължават да търсят идеалната работна среда, която ще ги мотивира да дадат всичко от себе си. В крайна сметка, след дълго търсене, има щастливци, които успяват да разчупят модела и да се реализират професионално. Останалите потъват в ролите на неразбраната жертва, на бунтаря или недооценения гений, с горчивото усещане, че животът преминава безцелно. Стараят се да изпълняват задълженията си дотолкова, че да си изработят парите за поддържане на житейския си стандарт. Има ли изход от ситуацията и от кого зависи тя да бъде променена? Мнозина мислят, че всичко зависи от шефа, от това как ще се отнася с подчинените и каква ще бъде неговата концепция за организация на работата. И донякъде имат право, защото от нея до голяма степен зависят както взаимоотношенията на работното място, така и самите резултати.

Според психолога Елена Николова, председател на Българската асоциация по транзакционен анализ, съществуват два типа организация на работния процес: „Едните все още вървят по един по-архаичен път и сякаш не обръщат внимание на груповите процеси и на това как съвременната наука гледа на организациите и на динамиката в тях. Другите имат по-модерно виждане и се стремят да изградят една добре функционираща работна среда, която следва съвременните пътища за общуване в търсене на ефективност. Затова именно те са и по-бързо развиващи се. Има връзка между това как лидерът гледа на самата организация и каква визия има за нейното развитие. Има една много интересна психологическа теория, която идва от 60-те години на миналия век, но в България навлиза едва сега. Това е теорията на транзакционния анализ, която с успех се прилага. Нейният създател Ерик Бърн наблюдава развитието на човека в определена група. Според начина, по който функционират организациите и по-големите групи, той прави анализ на груповата динамика и процеси. Интересното в неговата теория е, че има няколко неща, които влияят върху резултата и работния климат.”

Сред тях най-важни са границите, които, в зависимост от позициите, определят взаимоотношенията. Ако те не са добре определени, има вероятност да възникнат проблеми, свързани с ефективността на работата и начина, по който самата организация функционира: „Наистина става дума за ръководство, което е съобразено не само с изпълнение на работната задача, но и с хората” – пояснява Елена Николова. „Когато един лидер се интересува не само от резултата, но и от нуждите на групата – това е добрият климат. Когато хората са изслушвани и тяхното мнение се зачита от лидерите, и се вижда техният принос, това ги кара да изпитват удовлетворение от работата и да бъдат по-ефективни. Такива хора ще имат по-добри резултати от тези в предприятия, където този климат го няма. В случаите, когато нещо не върви, трябва наистина да се потърси причината и да се дадат идеи за оптимизиране. Хората, които се занимават с управление на човешките ресурси, трябва да следят кой каква нужда има и да запознаят с това лидера, за да може работата наистина да носи удовлетворение. Ние прекарваме голяма част от времето си в работа. Ако не се чувстваме удовлетворени от нея, няма да бъдем доволни и от живота си. Въпросът „Какво съм постигнал?” за много хора има отношение към постиженията в работата. А това е свързано с климата, резултатите, начина по който човек изявява себе си на работното място.”

Според Елена Николова работодателите могат да постигнат наистина добри резултати в работата, ако се доверят на специалистите, които се занимават с груповите процеси и анализират човешките взаимоотношения: „В семинарите, свързани с транзакционния анализ, една част от хората, които ги посещават, са именно специалисти по човешки ресурси или организационна психология” – казва Елена Николова. „Интересното е, че обученията дават възможност да надградят знанията в организационното поведение, трудовата психология. Има възможност за придобиване на сертификат на европейски специалист по тези въпроси. В България тази теория тепърва започва да се използва и прилага, затова хората, които се занимават с това, ще бъдат сред пионерите, които въвеждат тези иновативни методи. Така ще подобрят не само климата, но и ефективността на работата. А това е свързано с удовлетворение от живота като цяло. То означава не само добри резултати в бизнеса, но и успех в работата.”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 28

В брой 28 на предаването слушайте: За да опазим идентичността си, е необходимо да се върнем към човешките ценности – интервю с адвокат Нуредин Нурединай, представител на българското национално малцинство в Албания; Италианецът..

публикувано на 28.11.24 в 11:29

ВАС отново не си избра председател

Кандидати за председател на Върховния административен съд (ВАС) отново няма, предаде БТА. Пленумът на Висшия съдебен съвет проведе заседание при повторен опит да бъде избран ръководител на институцията. Процедурата се провали при първия опит, защото за..

публикувано на 28.11.24 в 11:28

Между София и Пиза тръгва директен полет

От 30 март 2025 г. нов директен полет ще свързва София и Пиза, Италия. В съобщение на столичното летище се уточнява, че полетите ще се осъществяват от нискотарифната авиокомпания Ryanair. Те ще се изпълняват три пъти седмично – всеки вторник, четвъртък и..

публикувано на 28.11.24 в 11:25