Есента зарадва софиянци с първото издание на международния фестивал „Фотофабрика” – платформа за съвременна репортажна и артфотография. През септември и октомври любителите на това изкуство могат да се любуват на две изложби: „Протестиращият човек” и „Човекът и неговите състояния”. В интервю за Радио България Еми Барух, един от организаторите на събитието, споделя:
„Този първи фестивал „Фотофабрика” започнахме с идеята да направим една интерактивна платформа, в която българските фотографи и фотографите на най-големите световни телеграфни агенции да могат да споделят свои кадри от интересни и важни събития от целия свят. По този начин се опитваме да помогнем и нашата местна територия да се появи на европейската и световната карта. За радост на нашия екип, агенциите, които имат световно покритие, като Франс прес, ДПА, Ройтерс, откликнаха позитивно и предоставиха своята база данни по темата „Протестиращият човек”. В резултат на плодотворното сътрудничество и на ентусиазма ни, подбрахме кадри от най-горещите места, където през последните години се случваха протести и бурни събития. Всичко това показваме в откритата градска среда – пред Народния театър „Иван Вазов”, в градинката пред Централния военен клуб, на Моста на влюбените до НДК.”
Идеята на първия фестивал „Фотофабрика” е да бъдат поканени „местата от света” за символично гостуване в София. Но българското участие е също видимо.
„Протестът беше рефрен на изминалата календарна година” – казва Еми Барух. „Искам да подчертая, че през 2012 година списание „Таймс” определи протестиращия човек като човек на годината. Това е метафора, символика на един много важен процес, индикатор за политически и социални процеси, за трусове в политическата система и случващото се в различни точки на света. Поводите за протестите са различни и може би, ако някой се опитва да търси общото в тях, бих казала, че това е енергията и желанието на обикновените хора гласът им да бъде чут. Дали за един автобусен билет, какъвто беше случаят в Бразилия или опит за унищожаване на един парк, който отприщи бунта на площад „Таксим” в Истанбул, или много по-дълбоки причини като тези, които предизвикаха бунта в Украйна. Хората излизат по различни причини на улицата. В България протестите започнаха заради едно скандално назначение и го спряха. Всички поводи бяха различни, но изразяват волята на хората за промяна.”
Фестивалът има амбицията да бъде ежегоден и да обединява репортажната и артфотографията. Репортажната, защото е демократично изкуство, към което имаме отношение всички ние, които ходим с мобилни телефони и снимаме. А за артфотографията Еми Барух споделя, че в рамките на първия фестивал „Фотофабрика” е включена още една експозиция – „Човекът и неговите състояния”. И още:
„Артфотографията иска да бъде поставена под покрив, в обстановка, която ни показва високите образци на майсторството. Това, което представяме тази година в Националната художествена галерия, е една от най-богатите колекции на майстори на обектива от музея „Алкобендас” в Испания. В нея се открояват забележителни имена. Ще спомена двама испански фотографи, които се нареждат в първата десетка на световните майстори в това изкуство – Кристина Гарсия Родеро, член на световната агенция „Магнум Фотос”, и Чема Мадос. Те са много различни, много атрактивни и изящни фотографи. И двамата ще дойдат в България, ще се срещнат с българските любители на фотографията и ще разкажат за своята работа”.
В София дойде кураторът на експозицията Хосе Мария Диас-Марото, който е и професионален фотограф. Ето какво каза той:
„Изложбата беше организирана благодарение на ентусиазма на Еми Барух, която познава колекция „Алкобендас” от четири години и реши, че тя трябва да посети България. Експозицията се състои от 85 фотографии на 50 испански автори и може да се възприеме като разходка из фотографското творчество на Испания от последните петдесет години. Подборът на фотосите беше съвместна работа, моя и на Еми. Това, което сме търсили, е прякото или косвено присъствие на човека. Заложили сме на впечатляващи снимки с човешко присъствие и на разнообразие на авторите. Представена е документалната, експерименталната, както и традиционната портретна фотография. Моите впечатления са, че българската публика е много възприемчива, когато говорим за култура и затова изложбата ще бъде важна за София.”
Снимки: БГНЕС, БТАЧетвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София...