Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътят на бирата минава през Стара Загора

БНР Новини
Бутилираща линия

Освен като града на липите, Стара Загора е известен още и като… града на бирата. Тук се намира един от най-големите и най-старите заводи за производство на пиво у нас, а откритият към него музей е сред най-посещаваните атракции в града.

Бирарията от 1902 г.Туристическата обиколка на производствените цехове и разглеждането на експозицията, проследяваща пътя на една от най-популярните марки бира у нас, може да се превърне в необичайно преживяване за любителя на кехлибарената напитка. Защо ли? Да започнем от края на обиколката, която завършва в дегустационната зала с халба пиво местно производство. Домакините горещо препоръчват да дегустирате и тяхната пивка жива бира, защото не се предлага никъде в търговската мрежа, а само тук, на място. Но преди да отпиете от пенливата течност, която замайва ума и повишава тонуса, подробно ще ви запознаят с пътя на пивоварната индустрия в Стара Загора. А той води началото си от 1902 г., когато младият д-р Константин Кожухаров се завръща от странство и построява първата местна пивоварна фабрика „Бъдащност” по чешки тертип. След първоначален бурен възход обаче предприятието фалира, за да бъде възкресено през 1921 г. от братята Златеви, които създават АД „Тракия” с участието на акционери от цяла България. Усилията им се увенчават с небивал успех. За кратки срокове лансираната от тях напитка намира добър пазар в цяла Южна България, налагайки се като една от най-консумираните марки от българите, известни иначе като върли любители на виното и ракията. Но и тук превратностите на историята си казват думата. Защото след края на Първата световна война пивоварната отново спира производство, а машините и инсталациите са разпродадени. Сградата се превръща в склад, а околните терени се засяват със зърнени култури. И така до средата на 50-те години на XX в., когато социалистическата власт започва строителство на нова фабрика на мястото на рухналите постройки и я кръщава „Загорка”. Жителите на града не могат да се нарадват на модерната си придобивка. Още в първите месеци фабриката буквално залива пазара с 10 милиона литра, а през следващите години продукцията й се удвоява и дори утроява… Днес „Загорка” е част от фамилията на холандската компания „Хайнекен” и е сред най-популярните ни марки бира. Какво още научава гостът на единствения по рода си у нас сертифициран Музей на бирата?

Пивоварна „Загорка” през 60-те години на ХХ век

„Има витрини, на които са представени личните вещи на някои от първосъздателите на марката. Могат да се видят как са изглеждали етикетите в миналото, как са изглеждали бутилките” – разказва уредничката на музея Светла Димитрова. „Запазена е първата бутилка на пивоварната от епохата на „Бъдащност”, рекламни материали от 80-те години. Има книги от библиотеката на Андрей Брашованов – първият майстор пивовар у нас. Запазени са някои стари съоръжения. Има експозиция на уреди в лабораторията, където се тестват всички крайни продукти. Интересът е голям. И тъй като експозицията е на територията на действаща пивоварна, посещенията са регламентирани в петък, събота и неделя. Идват не само българи, но и гости от Япония, Англия, САЩ, Германия, Холандия, Русия и пр.”

Годишно музеят посреща над 2000 туристи. След като разгледат колекцията от 130 автентични експоната и дегустират пенливата течност, гостите си тръгват с подарък – симпатична фирмена чаша, която да им напомня за пътешествието им в света на бирата.

Снимки: www.zagorkatours.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Посещенията на чужденци в България през 2023 г. стигнаха нивата от преди Covid-19

Броят на посещенията на чуждестранни граждани в България се е увеличил с 16.0% през 2023 г., като най-голям принос имат посещенията от Турция и Румъния. Това се казва в публикувания днес от БНБ икономически преглед на макроикономическите..

публикувано на 13.05.24 в 20:15

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10

Експерти дискутират бъдещето на кулинарния туризъм у нас

Кои са по-важните кулинарни и F&B (Food and Beverage или храни и напитки) тенденции през 2024-а?  Как се променят вкусовете на клиентите и готови ли са ресторантьори и готвачи за промяната? И още - ще стане ли България най-сетне световна гурме..

публикувано на 07.05.24 в 12:10