Платформата за граждански таксиметрови превози „Юбер“ (Uber), която свързва шофьори с пътници, желаещи по-евтина услуга, вече присъства и на българския пазар. У нас се предлага най-ниският клас на услугата – ЮберИкс (UberX) и засега само в София.
„Стартирахме в България на 9-ти декември 2014-та“ – казва Пол Фогет, говорител на компанията – „Присъстваме вече малко повече от месец. Всеки може да свали безплатното ни приложение, което позволява на хората да намалят разходите за поддръжка на автомобилите си, като возят пътници“. И допълва, че шофьорът и пътникът споделят пътуването и разходите по него, като се свързват през интернет. Приложението позволява още и заплащане на ползваната транспортна услуга онлайн с дебитна или кредитна карта. В този смисъл „споделянето“ е по-скоро маркетингов трик: шофьорът и собственик на колата е доставчик на услугата, а пътникът - клиент, който я заплаща. Според сайта на компанията тарифите за България са 0.7 лв. първоначална такса, 0.2 лв. на минута и 0.4 лв. на км, което общо прави малко над 0.6 лв./км., ако приемем, че средната скорост в града е около 60 км/час. Подобна или малко по-висока, около 0.77 лв./км. е дневната тарифа на евтините таксита в столицата. Мобилното приложение „Юбер“ позволява клиентът да даде обратна връзка за качеството на услугата, да получи ориентировъчна предварителна цена за курса, да сподели маршрута си със свои приятели за лична сигурност и спестява класическия трик на таксиметровите шофьори „нямам дребни“.Има една подробност, обаче: у нас таксиметровите превозите се регулират от агенция „Автомобилна администрация“ и общинските власти. Засега българският клон на „Юбер“, не се е обръщал към агенцията. От ведомството съобщиха още, че тя не е регистрирана. Пол Фогет, коментира, че представляваната от него компания изисква от шофьорите всички необходими документи по закон, но няма да легализира превозваческа дейност, защото се занимава със софтуер.
„Не сме транспортна фирма, а софтуерна“ – каза той за „Радио България“ – „наемаме стотици софтуерни инженери по света и планираме да направим това и тук. Имаме големи планове за България.“ Той коментира целите на компанията така: „Опитваме се да въведем иновации в законодателната рамка на всеки град, в който присъстваме. Вярваме, че бъдещето на транспорта ще е в това все по-малко хора да ползват собствени автомобили и все повече – да споделят автомобилния превоз. Работим с независими партньори, които могат да използват нашия софтуер като пътници и шофьори.“
По такъв начин, „Юбер“ се разграничава от отговорността да регистрира превозите, като я прехвърлят на шофьорите, които ако бъдат хванати от органите на КАТ и „Автомобилна администрация“ могат да отнесат солени глоби и спиране на автомобила от движение до шест месеца. Нелегалната транспортна услуга не защитава и пътниците в случай на пътен инцидент. Компанията обаче печели от плащанията, които клиентите правят за превозите. Не е ясно и как НАП ще може да проследи приходите на „Юбер“ у нас, както и на шофьорите, които вероятно няма да имат трудово-правни отношения с нея. По такъв начин „Юбер“ наподобява добре известният модел на сивата икономика у нас, но с по-добър дизайн.
Платформата за граждански превози „Юбер“ стартира в САЩ преди около 5-6 години и към днешна дата услугите й се предлагат в много точки на света. В някои държави като Индия, компанията регистрира дейността си, а в други – не. В повечето страни на Европа „Юбер“ не се регистрира като превозвач и плаща само част от данъците, което й позволява да предлага по-ниски цени. Към днешна дата, услугите на „Юбер“ са забранени в някои държави от ЕС, напр. Франция, Австрия, като за целта има влязло в сила съдебно решение. В Индия и САЩ нашумяха няколко случая на сексуални посегателства от страна на шофьори на компанията върху клиентки.
Бизнес моделът на платформата за гражданско такси работи успешно там, където цените на такситата са високи и има голямо търсене. Засега, цените на такситата у нас и тези, на които започва „Юбер“ не се различават значително, а пазарът е свит.
Народни представители от ГЕРБ-СДС внесоха в Конституционния съд искане за тълкуване на разпоредби от основния закон на страната, предаде БТА. Депутатите искат яснота по въпроса, дали когато е изтекъл мандатът на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), този..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит, притежатели на обикновени български паспорти за не повече от 30 дни. Ситуационният център на..
В брой 28 на предаването слушайте: За да опазим идентичността си, е необходимо да се върнем към човешките ценности – интервю с адвокат Нуредин Нурединай, представител на българското национално малцинство в Албания; Италианецът..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит,..
Лидерът на "ДПС – Ново начало" Делян Пеевски даде заявка за премиерския пост. "Когато ние сме първа партия, аз ще направя правителство", заяви той в..
Стенопис, посветен на 20-годишнината от приемането на България в НАТО, ще бъде открит днес в Перник. На събитието ще присъстват посланиците на..