Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Става нещо много грозно с цените на горивата в България

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Българското общество отново е силно възмутено от драстичното разминаване между намаляващите цени на петрола на световните пазари и непроменливите цени на течните горива на вътрешния пазар. От сайта energy.eu, който обобщава информация за горивата от всички страни в ЕС, се вижда, че дизелът в България е най-скъп в целия Европейски съюз преди облагането му с акциз и ДДС. Същевременно, заради по-високи данъци и такси, в 11 държави от ЕС дизелът на бензиностанциите е по-скъп, отколкото в България. При масовия бензин А-95 положението е подобно. От високите цени губи крайният потребител, а от ниските акцизи – държавната хазна. Производители и дистрибутори в групата на губещите няма. Експерти коментират, че няма как ниските цени на световните пазари да не се отразят и в България, но засега това не става. Цените варират нагоре или надолу с едва 2 до 4 стотинки за литър, което е скандално. Толкова скандално, че лично премиерът не изключи бензиностанциите да имат картелно споразумение и поиска Комисията за защита на конкуренцията да проведе съответно разследване. Същата тази комисия обяви през април 2012 г., че има картелно споразумение между петролните компании „Лукойл България”, „Ромпетрол България”, „Нафтекс Петрол” и „ОМВ България”, но три месеца по-късно ревизира заключението си. Сега комисията трябва да каже има ли картел между бензиностанциите, и средностатистическият българин се пита, няма ли ситуацията отпреди години да се повтори? Разбира се, цените могат да бъдат свалени с внос на горива от чужбина, където те са чувствително по-евтини, но според експерти това ще е много трудно и рисковано, заради монополните позиции на рафинерията „Лукойл” в България. През седмицата премиерът Борисов наля масло в огъня на масовото възмущение, като разпореди да бъдат пломбирани отново резервоарите на всички бензиностанции в страната, тъй като заради некачествено пломбиране досега можело да се фалшифицират и съдържанието, и количествата на продаваните горива. Терпентинът в някои от тях достигал 40%, а по време на традиционния летен пик на потреблението, вместо да растат, продажбите намалявали. Държавата може да се намеси за по-балансирани цени при наличие на истинска воля за това, но някои се опасяват, че държавната воля е в плен на рафинерии и дистрибутори. Тази зависимост е особено силна в навечерието на избори, каквито ще има наесен. Но и обратна логика – една промяна на нещата ще благоприятства на изборите много по-силно онзи, който я постигне, защото ситуацията с цените на горивата в България е грозна вече толкова отдавна, че е станала нетърпима.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ремонтират ГКПП "Кулата" заради влизането на България в Шенген

Започна ремонт на ГКПП "Кулата" във връзка с предстоящото ни влизане в Шенген от 1 януари, предаде БНТ. Целта е да има по две пътни ленти във всяка посока преди пункта. На българска територия на входа откъм „Промахон“ се изгражда нова лента с дължина 200..

публикувано на 22.12.24 в 14:50

България е готова да опазва границите си по нов начин след влизането си в Шенген

Във връзка с влизането ни в Шенген е направено обследване на всички КПП-та и се работи много активно с всички институции, които имат отговорности към граничните пунктове. Това стана ясно от изказване на служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков..

публикувано на 22.12.24 в 13:55

Шест дълги уикенда ще имаме през 2025 година

През 2025 г. в България ще има 249 работни дни и 1992 работни часа, изчисли сайтът за данъци и счетоводство Kik info. Благодарение на официалните празници българите ще се възползват от шест дълги уикенда през годината. Такива ще бъдат дните около..

публикувано на 22.12.24 в 12:19