Между 12 и 18 октомври за трета поредна година българската столица става домакин на най-актуалните „хапливи” документални филми, включени в програмата на фестивала Sofia Biting Docs. Организатор е сдружение „Позор”. Фестивалът е създаден през 2013 година с цел да бъдат показани истории, които да провокират зрителите, да ги накарат да се замислят и после да коментират темите в организираните след прожекциите дискусии. Първоначално събитието е част от общата програма на най-големия фестивал за документално кино в Европа „Един свят”, който се провежда в Прага, Чехия. Но от втората година организаторите решават да направят самостоятелна програма с филми, подбрани специално за българската публика. „Тази година филмите са 14” – обяснява Здравко Григоров от Сдружение „Позор”:
Другият филм е американският „Хранителни вериги”. Той ни показва внушителното количество стоки, които зариват огромните хранителни вериги и по какъв начин тези стоки ни влияят на нас като консуматори . Както и непрестанното ни желание да напълним кошниците си в магазините, без да имаме потребност от всички тези продукти. Фестивалът има и еконасоченост. Тази година дори ще открием събитието с подобен филм – българо-канадската продукция „Зелена мечта”. В него режисьорката – българката Мая Йоцова, която от години живее в Канада, прави паралел между градската среда и зелените площи в София, нейния роден град, и Монреал. Втората прожекция на „Зелена мечта” ще бъде на 15 октомври в Чешкия център, където след филма зрителите ще могат да поговорят с различни архитекти и специалисти по озеленяването за това как София може да изглежда по-красив и зелен град.
Дискусиите са важна част от Sofia Biting Docs. Подобен разговор между творци и специалисти ще се случи и след прожекцията на филма „И все пак Тибет” и откриването на фотографската изложба „Лицата на Тибет” на техния автор Мигел Анхел Кано. Кано ще присъства лично в Дома на киното, за да разговаря със зрителите за проблема с Тибет. На 14 октомври в Чешкия център ще бъде показан филмът „Заедно завинаги”, предлагащ алтернативен поглед за начина на живот в едно семейство, живеещо дълбоко в гората, в което децата не ходят на училище и родителите се грижат за тяхното образование. Ще бъде организирана дискусия на тема възможно ли е по такъв начин да се оцелява в днешно време.
Според Здравко Григоров във тези филми не бива да очакваме да видим готови решения на проблеми на обществото и природата днес. Те имат за цел да фокусират вниманието на обществото върху проблемите или просто да ни направят по-информирани за случващото се около нас. Със съжаление, организаторите констатират, че българският зрител не е научен да гледа документални филми и се полагат много повече усилия при за привличането на публика в салоните за такива фестивали. И все пак, българската публика има предпочитания:
Едни от темите, които вълнуват силно българина, са приключенията и пътешествията. От началото на фестивала до сега сме забелязали, че когато има филми за пътешествия, те са най-силно посетените. Затова и тази година сме включили няколко такива заглавия. „Открий отново Индия” е пътепис за група млади индийци, които преоткриват своята родина в рамките на два месеца. Предполагам, че той ще се хареса на мнозина, защото по изключително колоритен начин представя Индия. Друг такъв филм е „Между върховете”, който показва живота на трима младежи, решили да работят като доброволци из Централна Америка. Основната им цел е да покорят връх Аконкагуа в Аржентина, но покрай пътуването към върха им се случват редица интересни и неочаквани неща.
Хитовото заглавие тази година на фестивала е „Банкси покрива Ню Йорк”. Става въпрос за един експеримент, наречен „По-добре отвън, отколкото вътре!“ на артиста-фантом Банкси, който решава в рамките на 31 поредни дни през октомври 2013 година да изрисува сгради в няколко квартала на Ню Йорк и така да изрази обществената си позиция. Филмът проследява експеримента, без да показва лицето на Банкси, но разкрива впечатляващите му графити.
Снимки: sofiabitingdocs.com
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..
Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра на София, под купола на Ларгото. Експозицията представя вписаните в периода 2008-2024 г. 44..
"Чрез пиесите си Жан-Пиер Мартинез се стреми да върне престижа на комедията като огледало, протегнато на обществото" - пише на сайта на автора. Мартинез е автор на 101 играни по цял свят комедии, които се изучават във френските училища и..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на..