Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Един ден от живота на...

Христо Илиев – спасителят на София

БНР Новини
Снимка: Луиза Лазарова

Преди години Христо Илиев е на крачка да се превърне в поредния млад човек, който избира да се „спаси” в Западна Европа. Вместо това обаче, той решава, че иска да се превърне в супер герой и да спаси родния си град. Христо е завладян от идеалистичната идея, както сам я нарича, докато е студент в Испания. Завръща се на родна земя и заедно със свои приятели създава инициативата „Спаси София”, преди една година. Те са млади и активни. Те не обичат да седят със скръстени ръце и да наблюдават отстрани, възмущавайки се на проблемите. Тяхната мисия е да се борят срещу нередностите в столицата и са решени да победят. Всичко започва през 2009 година, когато ентусиастите създават „Спаси метрото” – инициатива, конкретно насочена към третия лъч на подземната железница, който според тях е проектиран неудобно за пътниците. Мисията е успешна и проектът бива променен като се добавя връзка с  другите две линии на метрото и маршрутът се преосмисля. За другите успешни проекти на младежите разказва Христо:

СнимкаЕдин от най-големите ни успехи е поставянето на нова визуална информация в метрото. На всички станции има нови табели, които показват кои са следващите спирки в дадената посока. Изпълнителният директор на Метрополитен Стоян Братоев се съгласи да поставим тези табели и това е само началото. Тепърва ще обновяваме и останалата част от визуалната информация. Друг наш успех са указателните цветни ленти на летището. Те показват на пристигащите пътници откъде могат да се качат на метро и автобус или  от къде да вземат такси. Осъществи се миналото лято. Предложихме 6 проекта на летището. Един от тях бе избран и приложен на място. Горди сме, че допринасяме за градската среда в София.

СнимкаВ момента младежите работят и по няколко други идейни проекти – изграждане на повече бус ленти, въвеждане на нощен градски транспорт, създаване на система за електронно таксуване на билети за градския транспорт, които да позволяват на хората да пътуват и да се прекачват с един билет в рамките на 90 мин, преработка на проектите за бъдещо изграждане на ключови кръстовища, спасяване на няколко линии на градския транспорт, застрашени от закриване, прозрачно управление от страна на общината и диалог с гражданите. „Спаси София” се бори също за въвеждане на строг контрол върху качеството на изпълняваните проекти за градска среда. По темата коментира Христо:

СнимкаТова е един от най-видимите проблеми в столицата, именно разпадащите се ново-направени ремонти. Наскоро ул. Витоша беше ремонтирана и вече се разпада. Отсечката на бул. Малинов в Младост, която беше наскоро изградена – също пропада. Това е проблем, който обхваща всички проекти в София и етапите на строителство – задаване на проекта, проектиране, строителство, надзор и поддръжка. Проблемът е комплексен. Например разкопките на „Сердика” са обект на Министерството на Културата, а Столична община стои и гледа безучастно, сякаш това не е на територията на града. Настояваме общината да вземе по-сериозна и отговорна роля и да защити интереса на столичани. А именно да се възстановят античните останки по модерен и разумен начин, а не по сегашния бутафорен такъв.

СнимкаМладежът каза също, че общуването със Столична община е трудно, а отговорите не са еднозначни. Ентусиастите посвещават цялото си време, извън постоянната си заетост, на каузата и финансират дейността си самостоятелно. Те се възмущават от бездействието и подминаването на заобикалящите ни проблеми и насърчават към своевременни действия и гласност. Христо е недоволен от факта, че София изостава в развитието си не само от някои Европейски градове, но и от български такива, например – Пловдив и Бургас, където грижата за културното наследство е на много по-високо ниво. Всеки, който иска, може да се включи към „Спаси София”, както и да се информира за бъдещите мисии от Фейсбук страницата на инициативата и уеб платформата spasisofia.org.

Христо вярва, че „мисията невъзможна” ще има позитивен финал, ако повече младежи осъзнаят, че точно те носят промяната и са готови да изберат не цветната лесно-проходима пътека, а каменистия път, който може би води до по-красиво място.

Снимки: spasisofia.org и Луиза Лазарова




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Тодор Зеленков

Тодор Зеленков: За да пребориш световната конкуренция в канадската борба ти трябва силна воля и малко инат

В България малко се говори за канадската борба като престижен спорт, но пък страната ни може да се похвали, че е световна сила и неведнъж наши състезатели са ставали европейски и световни шампиони. Благодарение на спортисти като Пламен Димитров,..

публикувано на 04.11.24 в 11:25

Антарктида е моторът на климатичните промени

Посолството на Франция и Френският културен институт събраха учени, които да представят своя опит по отношение на научните предизвикателства в Антарктика и борбата с климатичните промени. Партньори на събитието бяха Френският полярен институт..

публикувано на 04.11.24 в 10:25

Кайл Хилсман от САЩ ще играе за българския национален отброр по баскетбол

Състезателките от Националния отбор на България по баскетбол за жени направиха специално посрещане на натурализираната в отбора американка Кайла Хилсман. Тя за първи път ще облече екипа на България през следващата седмица и се присъединява към..

публикувано на 04.11.24 в 09:40