Учителят трябва да бъде освободен от непосилния ангажимент да поема несвойствени за него и неограничени на брой дейности в училище – с тези думи Юрий Анджекарски – педагог и директор на училище в София, застава на страната на колегите си. Той си спомня за промените, които направил, за да осигури повече място и възможност за личностна изява на децата, записали се в ръководеното от него новаторско училище. То обаче минало през различни перипетии и просъществувало едва15 години след демократичните промени в страната ни.
Когато 26 ученици са натъпкани в малкото пространство на класната стая, а то е около 30 квадрата в масовото училище, групова динамика в тази стая създава предпоставки за агресия. Квадрат и половина е място, което се полага на един ученик според нормативните документи в училище. Ние мислим за животните във фермата, на които трябва да се осигури достатъчно пространство, за да са добре, а за децата в училище не мислим, че трябва да им осигурим повече място, отколкото има за един затворник зад решетките. Агресията се провокира и от самата архитектура на помещението, в което се намират хората. Това е доказано от експерименти с плъхове, поставени в един аквариум. За да стане училището по-привлекателно място и с по-малко напрежение, има някои средства, които могат бързо да бъдат въведени. Едната посока е да се работи чрез личния педагог. Например, ако позицията на класа е, че проблемният ученик трябва да бъде преместен в друг клас и в друго училище, с това преместваме механично проблема, без да го решаваме. Личният педагог може да отдели повече време на един ученик, за да открие и да работи за справяне с напрежението при конкретни обстоятелства.
Що се отнася до появата на поредната играчка в ръцете на децата, това не трябва да ни впечатлява – казва Юрий Анджекарски. Поводът са т.нар. спинъри, с които се забавлява всяко дете. На някои места по света те вече са забранени, а в някои религиозни среди дори ги определят като „играчки от дявола“. Българските учители са толерантни към поредната забавна джаджа, която поне е безшумна и не смущава работата. И още от Юрий Анджекарски:
Със спинърите се забавляват както децата, така и много възрастни, които обичат да играят. Това е в природата на човека, обича да играе и така да си почива. Хубавото на играта е, че тя е спонтанна дейност и никой не може да повлияе на детето, когато иска да играе. В този смисъл това е реализация на нашата човешка свобода. В тази си дейност човек не е длъжен да се синхронизира с останалите, както примерно е в учебните часове. Всички ограничения в училище създават стрес, затова е необходима играта като спонтанна дейност в училище. Другото важно нещо е, че тези забавни джаджи не са във виртуалния свят, те са реални и дори развиват някаква моторика. Аз не виждам нищо лошо от игра, която помага на учениците да се почувстват по-добре в училище. Подобни играчки като кубчето на Рубик, блъскащите се топчета, йо-йото, тамагочито и много други винаги са имали своето място в училище.
Снимка: БГНЕС
В последният момент, когато третата експедиция на нашия научно-изследователски кораб трябваше да тръгне за Антарктида през ноември получихме писмо, че парите за да може да се върне кораба обратно са пренасочени за зърнопроизводителите. Това означаваше,..
Външно министерство изрази сърдечни съболезнования за ужасната трагедия в училище "Пречко" в Загреб. "Нашите мисли са с народа на Хърватия", написаха от министерството в мрежата "Х". Дете загина на 20 декември, а други 3 деца и двама възрастни са ранени..
В присъствието на дипломати външният министър Иван Кондов откри в Пловдив последния стенопис от конкурса на министерството „България – по-красива в НАТО“. Проявата е посветен на 20-ата годишнина от членството на страната в Алианса. Творбата е дело на..
"Ужасното нападение в Магдебург в навечерието на Коледа е възмутително. Подобни престъпления и прояви на насилие са напълно недопустими" - това написа..
Хората от централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София са били евакуирани заради сигнал за бомба в събота преди обяд. Заплахата е получена по имейл,..
Най-важното е да се състави правителство, каза пред БНР председателят на парламента доц. Наталия Киселова. Ако има разговори за правителство, ще има и..