Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автомобилният салон в София даде повод за сериозни пожелания

Снимка: БГНЕС

В неделя, 22 октомври, в София приключва най-големият автомобилен салон, провеждан в столицата от 25 години насам. Около 40 световни марки показаха през 2017 г. над 300 автомобила с десетки технологични новости. За първи път посетителите имаха и възможност да тестват част от експонатите и интересът към салона бе изключително висок. Но в дните на провеждането му се случиха събития, предизвикали сред българите и сериозен размисъл за автомобилния пазар в родината. На пръв поглед, по продажба на нови автомобили през първите 8 месеца на годината автомобилният пазар в България е сред най-проспериращите в Европа с ръст от 18,1 на сто и много добри перспективи до края на годината, при това на фона на среден спад в ЕС от порядъка на 2 на сто. Данните обаче щяха да са наистина впечатляващи, ако 18,1 процента ръст не се равняваше на едва 2542 коли и ако общият брой на продадените нови автомобили не възлизаше на само 18 709. Ниският брой на закупените нови автомобили не се дължи на липса на интерес, а на ниската покупателна способност, защото цените на автомобилите за масово потребление, изложени на салона в София, варираха между трудно постижимите за българина 24 500 лева и 46 500 лв. Докато автомобилният салон в София се провеждаше, от Румъния дойде новина, че там се прилага екологична програма за cтимyлиpaне oбнoвявaнeтo нa aвтoмoбилния пapĸ. На румънци, които желаят дa зaмeнят атомобил, по-стар от 8 години c нoв, властите отпускали 1400 eвpo, зaĸyпуващите нoв eлeĸтpичecĸи aвтoмoбил можели да получат oĸoлo 10 000 eвpo, a избpaлитe xибpид – дoпълнитeлни 1000 eвpo. Щом в една съседна държава с относително сходни икономически и социални реалности се прилага подобна политика, такава би била възможна и в България. Но в България идеите в това отношение са твърде различни. През април с наредба на правителството екотаксите за нови автомобили паднаха с 5 процента, за електромобили – с 30 на сто, а за стари автомобили се увеличиха. През юни министърът на околната среда Нено Димов предложи да се вземат мерки, които да направят вноса на стари коли неизгоден и да са насочени не към потребителите, а към продавачите на такива коли. Ако съдим по резултатите от тези мерки и идеи, съществена промяна на автомобилния пазар не е настъпила и потреблението на нови автомобили си остава твърде ниско. Фактите говорят за необходимост от по-ефективна политика.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Във Вашингтон премиерът заяви, че България е надежден съюзник в НАТО

В разговор с президента Джо Байдън по време на отбелязването на 75-ата годишнина на НАТО служебният премиер Димитър Главчев заяви, че България е лоялен и надежден съюзник. От своя страна Байдън високо оцени ролята на България в Източния фланг на Алианса,..

публикувано на 10.07.24 в 08:20

В Хераклея Синтика пътуваща изложба привлича вниманието към изчезващи видове

Пътуващата изложбата "Следи от изчезване“ представя изработени от биоматериали отливки на стъпки на застрашени животни в Родопите, които пресъздават действителните им форми и естествените им местообитания, предаде БТА. Експозицията ще гостува в античен..

публикувано на 10.07.24 в 08:10

Основният ремонт на Дунав мост при Русе вече е в ход

От 10 юли започва основният ремонт на Дунав мост при Русе, съобщава Агенция "Пътна инфраструктура". Строителните работи ще се извършват ежедневно през светлата част от денонощието, по 10-12 часа на ден, според спецификата на изпълняваните дейности, като..

публикувано на 10.07.24 в 07:30