Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Със “Закуска в ателието” Атанас Хранов ни кани на разходка в своя духовен лабиринт

БНР Новини
3
Снимка: Ани Петрова

В новата си изложба художникът Атанас Хранов открехва своето ателие – онова най-съкровено духовно обиталище, от което в утринта струи мистична светлина.

“Закуска в ателието” размива границите между въображаемо и реалност и понякога оставя мрачна диря като от разплискано кафе, което напуска чашата и поема по своя път. Не е случайно, че литераторът Светлозар Желев откри в столичната галерия “Ракурси” последната изложба на един от най-ярките ни съвременни живописци. Защото в картините си Атанас Хранов не просто запечатва мигове, а разказва истински истории.

Снимка




Ателието е онова духовно пространство, което всеки художник носи в себе си, а не стените, таванът, подът в някаква сграда – казва Атанас Хранов. – Дори бих го нарекъл духовен лабиринт, който доизграждаме всеки ден с всичките ни тревоги, страхове, мечти, влюбвания, разлюбвания, желания. Страховете обаче не са основното нещо, оформящо ни като хора. Естествено, светът, който обитаваме в момента, не може да ни остави безучастни и тревогата дали ще го има и занапред надниква от всяко наше действие. Но също така не бива да забравяме красивото около нас – хората би трябвало да се обръщат повече към тази по-светла част, за да бъде и животът ни по-светъл.

Снимка

Роденият пред 1961 г. в Пловдив творец завършва “Дърворезба” в Художествената академия, но още като студент смесва жанровете и така открива характерното само за него цветообразуване. Започнах да рисувам върху дървопластиката, като тя все повече се доближаваше до живописта и бягаше от скулптурата, докато накрая стигнах до съвършената плоскост на платното, пояснява той. Художникът с 40 изложби зад гърба си определя стила си като магически реализъм и казва, че когато застане зад статива, оставя подсъзнанието си да работи. Така на платното изпъкват преживявания, които често следват своя логика и ред – като в картината “Портрет на едно пътуване” в настоящата изложба.

Една нощ, плавайки с яхта в океана, бях на вахта сам на палубата и видях нещо фосфоресциращо във водата – спомня си художникът. – Изведнъж това светещо петно започна да се приближава и тогава изпитах това, което хората наричат аватистичен ужас от някаква загадъчна заплаха. В крайна сметка се оказаха два кита - те дойдоха на няколко сантиметра от яхтата, за да си играят и закачат, но докато го разбера, доста преживях. Впоследствие тази случка с удоволствие открих в една от картините си и много ми хареса, че съвсем буквално съм разказал историята. В нея ще видите лицето на едно уплашено дете, заобиколено от странни бели създания във водата, може би защото самият аз се бях почувствал като уплашено дете.

Снимка

Сега, когато картините вече са в изложбената зала – те ще останат там до 4 май, запаленият по ветроходството художник отново поема към любимите стихии – вятъра и водата и продължава прекрасното си, интересно, дълго плаване, наречено живот.

Снимки: личен архив



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Отдаваме почит на патриарха на българската литература Иван Вазов

Националният литературен музей отбелязва 174 години от рождението на Иван Вазов. Честването преминава и под знака на кръглата годишнина от първото самостоятелно българско издание на романа "Под игото“, публикуван през 1894 г. от издателство "Т. Ф...

публикувано на 09.07.24 в 09:15

"Земята на розите" – филм за надеждата, че можем да сме по-добри и приемащи хората с увреждания

Данни от преброяването на населението у нас, проведено през 2021 година, сочат, че в страната живеят 654 547 лица, които имат призната трайно намалена работоспособност или степен на увреждане. От тях 22 248 са деца, а 632 299 са лицата на възраст 16 и..

публикувано на 09.07.24 в 07:05
Служебният министър Найден Тодоров

Работещите в културата не създават вкуса на обществото, каза министър Тодоров

"По един уникален начин е намерено, как всеки сектор в културата да се финансира погрешно. Хората на изкуството в момента работят точно като фабрики и вместо да създават вкуса на обществото, те са принудени да се водят по този вкус, за да спечелят повече..

публикувано на 08.07.24 в 09:04