Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Креативността се превръща в залог за успех в българското образование

БНР Новини

Въпреки схващането, че образованието у нас предлага методи от минало време, българското предучилищно и училищно образование се развиват бързо. Само за 2 години отвориха врати 294 иновативни училища в 103 населени места, 90 общини и 28 области. По малко от 10 на сто от тях са частни, общо 266 са държавните и общинските. Иновациите се раждат навсякъде. С тези думи заместник министърът на образованието Деница Сачева откри конференцията, посветена на креативното образование, която се проведе в София. Форумът бе организиран от Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ) на СУ „Св. Климент Охридски“. Там прозвучаха и думите на известния визионер и педагог сър Кен Робинсън, според когото е дошло време креативността в образованието да се изравни по важност с грамотността. Именно от нея ще зависи успехът на всеки от нас в бъдеще. Всички участници в конференцията изразиха убеждение, че е назрял моментът за промяна в традиционните методи и форми на преподаване, тъй като днешните деца ще работят и живеят в по-различен свят утре. Те със сигурност ще трябва да практикуват по няколко различни професии, да живеят в няколко различни държави, може би на няколко континента, а монотонният и механичен труд ще е поверен на роботите. Тогава на преден план ще излезе креативността на човека във всеки един аспект.

Снимка

Според зам.-министър Сачева, новите тенденции се забелязват навсякъде и в момента тече процес на промяна в образователните системи по цял свят, като в основата на промяната стои креативното образование. Системите се пренастройват да дават не само знания и умения, а и за да изграждат компетентностите на XXI век. Сред тях са креативност, дигитални умения, медийна грамотност, гражданска чувствителност и т. н. – посочи тя.

Такъв пример за успешно прилагане на креативност в образованието е курсът на Марта Григорова за изучаване на английски език към Центъра по класическа сугестопедия „Вихровения“. Учебният материал е специално съобразен за майки с бебета, благодарение на оригиналната образователна система, наречена сугестопедия.Тя е създадена е от известния българския учен, психиатър и педагог проф. д-р Георги Лозанов и развита от екип изследователи и преподаватели в ръководения от него Институт по сугестология в периода 1966-1991г. Призната е като иновативен метод от ЮНЕСКО още през1978 година. Самата аз съм сертифициран сугестопедагог от 2013 г. Това е много добър метод, който дава отлични резултати – казва Марта Григорова и допълва:




СнимкаС майките провеждаме много весел и забавен час, като в началото те правят своето първо представяне на тема „Моето семейство“. Всяка има задачата да се представи с артистичния си талант, което е част от метода ни на преподаване. Самите деца също възприемат периферно езика чрез игри, песни, музика и всичко, което предлагат занятията в сугестопедичния ни център. При използването на сугестопедични форми на преподаване е важна личността на преподавателя и това как той успява да въздейства върху учениците. Като цяло атмосферата на работа е спокойна. Учещите по метода получават постоянно обратна връзка за своите постижения. В такава среда, в която няма стрес и напрежение, се вижда как учениците много бързо добиват увереност в способността си да изучават и използват чуждия език с лекота. Винаги в образованието има място за дигитални технологии, но нашият метод изцяло разчита на личната връзка между хората.

За сугестопедагога е изключително важно знанието да се предава лично – от преподавателя към учениците и те да си взаимодействат. Получава се нещо като химия, която обединява позитивната нагласа с желанието и ентусиазма за работа. А ролята на преподавателя е да поддържа високо това ниво на позитивна енергия.Заедно с курса за майки отскоро започнахме да провеждаме т. нар. „музикална приказка“. При нашите срещи заедно четем приказки на фона на много хубава класическа музика, изпълнена на живо на пиано и цигулка – казва Марта и продължава:

Снимка

Сугестопедията е всеобхватен метод. При него учебният процес допринася не само за изучаването на чужди езици или друг учебен материал, но и за цялостното израстване и удовлетвореността на курсистите. В основата на метода стои позитивната и подкрепяща среда. Аз съм преподавала и по традиционния метод в училище, но винаги съм знаела, че има нещо повече, нещо отвъд стандартите. В преподаването трябва да има позитивна нагласа и топло отношение към всеки.

Снимки: vihrovenia.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Столичани посрещат Новата година със светлинно шоу вместо фойерверки

В новогодишната нощ, вместо причиняващите стрес на хора и животни фойерверки, Столичната община предлага Светлинно представление. Светлинните ефекти, част от програмата на празничния концерт на площад “Княз Александър I”, са с грижа за децата,..

публикувано на 27.12.24 в 16:14

Общината обнови столичен подлез с репродукции и послания за социални каузи

Подлезът на "Орлов мост", свързващ локалното платно на бул. "Цариградско шосе" с Борисовата градина, беше напълно преобразен и превърнат в модерно, светло и вдъхновяващо пространство с репродукции на картини на стара София.   В обновения подлез са..

публикувано на 27.12.24 в 15:36

Авторитетен туристически сайт обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу

Свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо признание. След като преди месец той влезе в десетката на класацията на най-интересните археологически обекти в Европа, според авторитетния британски вестник The Guardian, сега попадна на страниците..

публикувано на 27.12.24 в 13:30