Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Започва кампания в подкрепа на българските производители на храни

БНР Новини
Снимка: Диана Цанкова

Повече от половината стоки, които се предлагат в големите хранителни магазини, са произведени у нас, стана ясно от думите на земеделския министър Румен Порожанов. На кръгла маса с работещи в бранша той даде началото на кампанията “Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти”.

Според проучване на съотношението между българските и вносните хранителни стоки, направено в петте най-големи търговски вериги в България, има значителен ръст в продажбата на родните продукти. Между 77 и 100процента от предлагания хляб и хлебни изделия се произвеждат у нас, между 55 и 80 на сто са българските деликатеси и колбаси, а при млечните продукти процентът е между 57 и 75 на сто. Сертифицираните биопродукти също бележат сериозен ръст по думите на министъра и в един от големите магазини той достига 167 на сто.




Ние сме убедени, че бъдещето е в директната работа с българските производители – коментира данните Георги Гърневски, представител на верига магазини за търговия на едро. – Нещо повече, ние позиционираме българската продукцията на по-високо ценово ниво, защото качеството и вкусовите ѝ характеристики са много по-добри. Клиентите също реагират положително на това и не случайно вече търсим коя да бъде следващата българска категория в нашия магазин. Започнахме с плодове и зеленчуци, добавихме месо, сирене, риба и вино, а след броени дни ще имаме и мед. Предстои да стимулираме секторите с преработени храни – консерви, замразени храни, сладка и конфитюри.

До Коледа земеделското министерство ще акцентира върху постиженията в сектора с идеята да се надгради постигнатото, подчерта на форума Румен Порожанов, представяйки данни за първите осем месеца от годината, съпоставени със същия миналогодишен период.




Положителна тенденция се наблюдава в производството на месо – увиличението на белите меса е 18 на сто, а на червените 8 процента – съобщи министърът. – Нараства също така производството на пресни пакетирани млека с 22 на сто, на масло с 18 на сто, на краве сирене с 15 на сто. Същевременно производство на имитиращи продукти с растителни мазнини намалява със 17 процента благодарение на промените в нормативната уредба и на забраната за използването им в млекопреработвателните предприятия. По предварителни данни през първата половина от годината износът на селскостопански стоки се е увеличил с 13,5 на сто спрямо същия период на м. г. и достига 1,9 млрд. евро. Очакваме до края на 2018-а той да надхвърли 4 млрд. евро.

Над 2 млрд. лв. всяка година се отделят в подкрепа на земеделските стопани, каза още ресорният министър и добави, че финансирането догодина ще бъде балансирано между всеки един от браншовете, за да се получат добри резултати. Присъстващите на кръглата маса фермери подкрепиха усилията на ведомството. България е водач в Европейския съюз с най-голям ръст на производство – благодарение и на излизането на светло на част от сивия сектор, обяви Димитър Зоров, собственик на мандра и председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България:




Надявам се, че логото “Подкрепяме българските производители” ще стигне до всички потребители и ще заработи националното им чувство, защото нашите продукти са по-вкусни – смята той. – Това важи особено за киселото мляко – краве и овче, тъй като имаме много качествени ферми. Очаквам същото чувство да заработи и при търговските вериги, които да предлагат все повече български продукти. Но важно е също така да възпитаваме потребителя да консумира качествени продукти. От значение е не количеството погълната храна, а нейната хранителна стойност, затова и купувачът има с какво още да допринесе за израстването на хранителната си култура.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милен Митев

Всяка минута поне 110 000 души слушат програмите на БНР

С три гласа "за" и два "против" членовете на Съвета за електронни медии приеха отчета на генералния директор на БНР Милен Митев за дейността на медията в периода октомври 2023 - април 2024 г. Против гласуваха Пролет Велкова и Симона Велева. Митев..

публикувано на 18.07.24 в 13:32

Якоб ван Бейлен и неговата уникална колекция от стари български килими

Казва, че отдавна не се чувства чужденец в България. Тук е неговият дом, научил е българския и подобно на повечето ни сънародници се вълнува от политическата ситуация в страната. Но най-голямата му страст, това, което изпълва дните му със светлина..

публикувано на 18.07.24 в 13:00

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 9

В деветия брой на предаването, с водещ - Красимир Мартинов, говорим за българските училища и българския език зад граница: Предизвикателствата пред българските училища зад граница – говори доц.д-р Адриана Любенова, Пловдивски университет,..

публикувано на 18.07.24 в 12:28