Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Добри Войников – вечният учител



Къщата-музей на Добри Войников се намира в сърцето на Шумен – град, който помни много бележити българи, дали своя принос в развитието му като духовен, политически и икономически център през нашето Възраждане. Любопитен факт от историята на Шумен разкрива писмо на хаджи Минаса Пъжъшкян, поместено в пътеписа му „Пътешествие в Полша и други места”, издаден във Венеция през 1830 г. Там арменецът-пътешественик описва музикално-театрално представление, посветено на Св. Св. Кирил и Методий. „Вечерното зрелище“ е дадено в местното театро в град Шумен от трима мъже и според автора е считано за нещо традиционно. Това е първият запазен документ за подобно гражданско честване у нас. Отново в Шумен се появява едно от първите български читалища (1856 г.), първото българско театрално представление, първият градски оркестър. В историята на града са записани още много „първи“ културни събития, голяма част от които са свързани с името на Добри Войников. Музейната сбирка в неговия дом пази документи, ръкописи, вещи, театрални костюми, напомнящи за многостранната му дейност. Разказва Красимира Чалъкова, уредник в музея и пламенен почитател и изследовател на делото му:



На първо място той е просветен деец – учител и като такъв прави някои от първите свои „революции“ – въвежда линейния нотопис, заменяйки невмите и установява европейския стил на преподаване.



Пише някои от първите учебници по история, граматика. Той не обича менторските методи, популярни по онова време, а провежда интересни беседи, ориентирани изцяло към интересите на учениците и буквално ги запленява с предмета, който преподава. Още от ученическа възраст Войников е изявен музикант. Той е сред първите участници в първия български оркестър от европейски тип, създаден в Шумен от диригента Михай Шафран (1850 г.). Когато Шафран напуска града, връчва диригентската палка именно на Добри Войников, който е първият българин, дирижирал подобен оркестър.



Впоследствие Войников разширява кръгозора си. Открива театъра, музиката като средство за пробуждане на националното самосъзнание. Известно е, че Войников е сред актьорите в първото театрално представление. В Браила – Румъния, където се озовава през 1864 г., създава театрална трупа, която играе първите български исторически драми, написани от него. Там увлича много български емигранти – четници, интелектуалци… Сред тях е и Христо Ботев, който става един от актьорите в неговата театрална трупа. Той сформира първото национално театрално дружество, кани и първите българки-актриси. Всъщност, в лоното на изкуството, културата и педагогиката Войников работи за нашето освобождение. Без оръжия, без кръвопролития той успява да спаси много душѝ от безхаберие, помага им да осъзнаят своята национална идентичност. Тук ще намесим и Странджата , при когото се събират българските хъшове, прототипи на героите в „Немили-недраги“ от Иван Вазов. В лицето на Владиков много лесно можем да разпознаем черти от образа на Войников. Известните воеводи Хаджи Димитър, Стефан Караджа също са участвали в представленията. Неслучайно песни, писани от Войников, са звучали и по време на битки. Хъшовете реално изнасят на плещите си борбата за свобода, но зад тях стоят такива личности като Войников.



След като митарства в различни градове по поречието на Дунав, през 1875 г. Войников се завръща в Шумен и заварва „мъждукаща“ театрална и читалищна дейност, която той възражда – по думите на Красимира Чалъкова. Неговата съпруга е първата жена, която се престрашава да се появи на театралната сцена у нас и да бъде „актерица съща“, както се изразява той. Най-много се играе пиесата му „Криворазбраната цивилизация“, популярна и до днес.



Той е много скромен труженик –
казва още Красимира. – Смята своите произведения за ученически работи. Съвременните учени също с лекота откриват недостатъци. Но техните достойнства са в културната революция, която той прави. Той нотира народна музика, съчинява ученически песни. За пръв път въвежда многогласно пеене в училище, основава първия ученически многогласен хор. Заслугата му не е в съвършенството на творбите, а в същината. Осъзнал огромната сила на изкуствата, за него музика и театър са неделими и имат общо послание. Той е и автор, и сценограф, и режисьор, и актьор. Негови песни звучат и в пиесите, и в антрактите. Всичко това той е използвал като помощни средства в своята учителска и просветителска дейност. За мен той е вечният учител. И днес ни учи да сме добри хора, да сме добри съседи, да бъдем скромни, да обичаме отечеството си и винаги да се завръщаме в него.

Снимки: museum-shumen.eu

Още от категорията

Теодора Димова

Разговорът за комунистическото минало става все по-наложителен, за да предпазим децата си

България продължава да бъде единствената европейска страна, която няма мемориал за жертвите на тоталитаризма. Този срамен факт, белязал като дълго нелекувана язва съвременния статус на обществото ни, за поредна година беше припомнен на 1 юни, когато..

публикувано на 20.06.24 в 11:30

Книгата „Българската Църква в Предпоследните времена“ поставя акцент върху избора на Български патриарх

Броени дни преди патриаршеския избор, в София (зала "София Сити"), богословът Георги Тодоров представи книгата си "Българската Църква в Предпоследните времена", която предизвика бурни дискусии в социалните мрежи, съобщава форумът Православна България..

публикувано на 18.06.24 в 18:49
д-р Мустафа Хаджи

Съпричастието е в същината на празника Курбан байрам

Хората с мюсюлманско вероизповедание в България празнуват Курбан байрам. "К урбан е арабска дума, която означава приближаване. Ч рез  жертвеното животно мюсюлманите правят всичко възможно да се доближат до милостта на Аллах" – посочва в..

публикувано на 16.06.24 в 07:45