Ние вече 100 години гледаме филми и сме свикнали с киното, но в началото хората са бягали от салоните, когато на екрана са виждали влак. Сега с новите технологии е същото, толкова е силно усещането – казва Златин Радев, един от най-успешните анимационни режисьори и продуценти.
Специалистите във визуалното изкуство, а и всеки, докоснал се до образите и усещанията, които виртуалната реалност (VR) създава, твърдят, че това е най-съвършеното изживяване в киното и анимацията. Изображението може да е генерирано на компютър, снимано с камера или анимирано чрез нови техники за анимация.В зависимост от приложенията ситя бива компютърна анимация или т. нар. компютърни игри и синематик VR.
Виртуалната технология се отразява и на разказа. Няма близък, среден или общ план – всичко е един гигантски план от 360º, където се вижда всичко, обяснява аниматорът и допълва:
Много е странно как се разказва такава история и къде ще накараме зрителя да гледа, защото той може да си гледа където си иска. Ние правим някакво действие, но той може да застане с гръб или надолу или нагоре и това поражда хиляди други нови проблеми, които човек не може да си представи, че ги има. Затова трябва да привлечеш погледа му със звук, светлина или действие.
Аудиото в тези филми е пространствено и звукът се подава, така че зрителят да се обърне към мястото откъдето идва, както е и в реалния живот.
Много е интересно, дава много възможности, но и създава много проблеми – и технически, и чисто художествени. И точно това привлича твореца в Златин Радев. Когато гледах за първи път VR, изведнъж се зачудих къде са ми краката – споделя усещанията си аниматорът. Поглеждам надолу и виждам някакъв свят, а мен ме няма. Много е странно чувството. Затова в упътванията се препоръчва да не се движи прекалено камерата, защото мозъкът се лъже изключително лесно. Той приема реалността, сякаш е там и, въпреки че вестибуларният апарат в действителност не се движи, първата реакция е гадене.
Виртуалната технология вече навлиза навсякъде, а от лятото на 2018-а е и в смартфоните. Това е един изключително хубав инструмент, но човек трябва да може да го използва. – подчертава Златин Радев и допълва – Едно време в анимацията е имало бои, четки, а сега има и това. Класическото кино няма да отпадне в никакъв случай, но ще има и новите технологии. Въздействието му върху човека е много по-силно. Естествено, както всяка подобна технология, има опасност от манипулация, но зависи от това как я използваме. Това ли е бъдещето?
Аз лично се двоумя. В живота, сред природата, ние не ходим да си въртим главата на 360º. Освен това в киното, както и в живота, сме свикнали да виждаме първо общата картина, после да се приближим и ако се интересуваме от детайла, съвсем да се доближим. Ако в киното не се следва тази динамика на общ, среден и близък план, човек започва да се чувства некомфортно. VR показва всичко едновременно и разчита зрителят да си избира, като малко го насилва да ходи и да си върти главата. А това на мен лично не ми харесва особено. Впечатлява ме, но до определен момент. Това е нещо като периферно зрение, но за човека са достатъчни 180º, не непременно 360º всеки път. Затова смятам, че с времето нещата ще се избистрят.
Снимки: архив
В отговор на депутатски питания служебният министър на културата маестро Найден Тодоров заяви, че щатната бройка в Националния фонд култура е 11 човека. Те трябва да разпределят милиони евро за културата по Плана за възстановяване и устойчивост. Според..
" Гаснещият огън често пъти се разгаря отново благодарение на няколко оцелели въгленчета." С тези топли думи професорът по славянска филология Красимир Станчев вдъхва надежда, че изтляващият интерес към българската азбука, българския език и..
Националният литературен музей отбелязва 174 години от рождението на Иван Вазов. Честването преминава и под знака на кръглата годишнина от първото самостоятелно българско издание на романа "Под игото“, публикуван през 1894 г. от издателство "Т. Ф...
Литературата оживява на откритата театрална сцена в парка на Военна академия "Георги С. Раковски" между 17 и 25 юли в рамките на фестивала "София Моно". Тази..