Темата за сивата икономика, неформалната заетост и недекларирания труд отдавна занимава синдикатите в България. Само преди ден единият от големите синдикати – КНСБ, представи свой едногодишен проект за противодействие на сивата икономика, основно в 4 сектора – търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС, лека промишленост, строителство и земеделие. От синдиката подчертават, че сивата икономика засяга негативно пазара, ощетява хазната, има отрицателен ефект върху социално-осигурителната система и засяга трудовите, социални, здравни и синдикални права на работещите. Сред най-рисковите сфери, където сивият бизнес и нерегламентираният труд буквално са в състояние да отнемат човешки живот, е търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС. Вече е крайно време да се приеме общ регламент, който ще се спазва от целия бранш и ще бъде от полза за всички – както за малките, така и за големите търговци на коли и авточасти на пазара в България – казва Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите:
У нас сега няма никакъв регламент за извършване на сервизна дейност, това пък отвори врати на широк внос на нерегламентирани резервни части за коли, както и на работа в неизрядни работилници, където има високо ниво на нерегламентиран труд. В голямата си част те не спазват изискванията на производителите за техническото обслужване и не носят никаква отговорност за качеството на ремонтите. Не спазват и нормите за здравословни и безопасни условия на труд. В новия законопроект, който засяга автосервизите, се предвижда да се създаде публичен регистър на всеки един от извършените ремонти и носене на конкретна отговорност за тях. Ние, които сме представители на автосервизния бизнес – представляваме средния и дребен бизнес, а не Асоциацията на вносителите на автомобили. Но както за нас, така и за тях, сивата икономика е много вредна, защото води до редица нарушения, които пречат на честната конкуренция.
Според данни, събирани и анализирани от браншовата организация на собствениците на автосервизи, страната ни има най-стария автомобилен парк в Европа – по официални сведения от ГД „Национална полиция“ броят на регистрираните у нас автомобили е над 4 млн. и 200 хил. От тях три милиона и половина са на възраст над 10 години, а над милион и половина са над 20-годишни. Запазваме тенденцията на средно годишно регистрирани 300-310 хил. автомобила, като около 10 на сто от тях са новите. На първо място сме и по смъртност при автомобилни произшествия, което е следствие и от стария автомобилен парк, необезопасен и недобре поддържан. Сега ни чака нова вълна – дизеловите автомобили от Западна Европа – казва Емил Германов. Износът на дизелови автомобили втора употреба от Германия само за една година се е увеличил с 20 процента до 239 541 коли, става ясно от анализ на Асоциацията на европейския бизнес, като най-често те отиват в Украйна, Хърватия, и на трето място – в България (+27,7%). Повече нови автомобили по нашите пътища или още по-голямо замърсяване на въздуха можем да очакваме в следствие на този внос на автомобили? Прогнозата е на Емил Германов:
Освен за загиналите над 1000 броя планински чинки (Fringilla montifringilla), по сигнал от 1 януари 2025 г., в Спасителния център за диви животни "Зелени Балкани", има данни и за други, по-малко на брой загинали пойни птици на други локации. В съобщение..
В събота през страната ни ще премине студен атмосферен фронт с валежи. В Северна България преваляванията ще бъдат от дъжд и сняг, в Горнотракийската низина и Източна България ще вали дъжд, а в Предбалкана, високите полета на Западна България и в..
Еуфорията от посрещането на Новата 2025 година вече отшумява и животът продължава в своя обичаен ритъм. В „България днес“ ще продължим да спазваме традиции и да създаваме нови,..
Борисовата градина в сърцето на София отново ще се превърне в сцена за традиционния за Перник фестивал "Сурва". За трета поредна година софиянци и гостите..
На 4 януари честваме 147 години от освобождението /1878/ на София, която по-късно става столица на България, от османска власт. Боевете за София в рамките..
Русе вече може да се похвали с най-дългия дървен пешеходен мост в България. Съоръжението беше открито в края на 2024-та в Лесопарк "Липник". Мостът с..