Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България и Северна Македония: икономическите отношения набират скорост

Снимка: mtitc.government.bg

С влизането в сила в началото на миналата година на договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между двете съседки на Балканите - Република Северна Македония и Република България, те тушираха някои от историческите си спорове и подозрения, като освен това създадоха условия за нов тласък на икономическото сътрудничество. Според Националния статистически институт на България, в момента стокообменът е около 700 млн. евро годишно, но целта вече е да се достигне 1 млрд. евро.

Силен тласък в тази посока даде първото заседание на междуправителствената комисия за икономическо сътрудничество миналата седмица в Скопие. От българска страна тя бе председателствана от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Делегацията на Северна Македония се оглавяваше от министъра на икономиката Крешник Бектеши, но в разговорите участваха и други министри в зависимост от разглежданите теми. По време на двудневните заседания на комисията особено внимание бе обърнато на транспортните инфраструктури и връзките между двете страни, защото в днешно време е парадоксално две съседни европейски държави да нямат железопътна и въздушна връзка. Още повече, че става дума за два много близки народа, които имат много общи моменти в историята и една обща вяра – православието. Нещо повече: България е член на НАТО и на ЕС, а три пъти по-малката по население Северна Македония полага усилия и тя да се присъедини към тези две организации. Т.е. общите неща между България и Северна Македония са много повече от проблемите, които ги разделят, и всички исторически и съвременни политически, културни и икономически условия за задълбочаване на връзките са вече налице.

Една от основните теми на двудневното заседание в Скопие беше железопътната връзка между двете страни в контекста на паневропейския коридор №8, който трябва да свърже българския бряг на Черно море с италианския бряг на Адриатическо море, преминавайки през Северна Македония и Албания. Тя е от съществено икономическо значение за всички участващи в проекта страни, още повече в контекста на европейската перспектива на Албания и Северна Македония. В хода на преговорите в Скопие стана ясно, че директна жп линия между двете столици ще има най-вероятно към 2025 г. и тя ще бъде високоскоростна. София разчита на европейско финансиране в размер на 400 млн. евро, а Скопие също е готово да инвестира подобна сума. Тогава пътуването с влак между двете столици ще продължава само около 1 час, обеща българският министър на транспорта. Предстои и откриване на сезонни авиолинии между македонската и българската столица и между курортните градове Варна в България и Охрид в Северна Македония. Идеята е на първо време полетите да се изпълняват само през туристическия сезон, а по-късно да станат редовни.

Двете съседни страни са силно заинтересовани и от свързване на газовите им системи. Това е тема, която е силно привлекателна за България в контекста на усилията да разнообрази източниците и пътищата на газовите доставки, изграждайки заедно с това международен газов хъб на брега на Черно море, откъдето ще могат да се снабдяват с газ всички Централно и Източноевропейски държави. Неслучайно този хъб получи името „Балкан“. Възможно е също в областта на енергетиката Северна Македония да вземе участие под една или друга форма в строителството на втората атомна електроцентрала в България в Белене. За многобройните туристи от двете страни, които често си разменят посещения, добра новина е, че в скоро време тарифите за роуминг ще бъдат чувствително намалени като до 2022г. те няма да превишават цените на телефонните разговори във всяка една от тях.

Смесената българо-македонска комисия разгледа и други сфери на икономическото сътрудничество от взаимен интерес и се очаква в близките месеци да се подпишат съответните двустранни спогодби и договори. През април предстои съвместно заседание на македонското и българското правителство, на което по всяка вероятност ще бъдат взети конкретни практически мерки за задълбочаване на двустранното сътрудничество. А само ден след приключването на работата на комисията в Скопие, електроенергийните системни оператори на България, Северна Македония и Албания подписаха Меморандум за сътрудничество и взаимопомощ.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Даниел Митов

ГЕРБ ще подкрепи Атанас Атанасов за парламентарен председател срещу гласуване за Бойко Борисов – премиер

ГЕРБ би подкрепила кандидатурата на Атанас Атанасов за председател на Народното събрание, издигната от “Демократична България”, ако тя, от своя страна, помогне на Бойко Борисов да стане премиер. Това се разбра от интервю пред БНР на Даниел Митов,..

публикувано на 01.12.24 в 14:22

С президентски указ столичното летище може да носи името на Васил Левски

Министерството на транспорта и съобщенията подкрепя идеята летище “София” да бъде преименувано на “Васил Левски” – най-безспорната личност в българската история. “ Искам да благодаря на академичната общност и особено на акад. Юлиан Ревалски..

публикувано на 01.12.24 в 11:14

Взетите проби от заразените животни край Велинград са достоверни

Резултатите от пробите, взети от заразените стада край Велинград, са 100% достоверни и потвърдени с втора проба, съобщи пред БНТ Деян Стратев, зам.-министър на земеделието и храните. По думите му, гръцката частна лаборатория, в която фермери са..

публикувано на 01.12.24 в 10:08