Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С „български“ аргументи ЕК блокира пакета „Мобилност“

Снимка: БГНЕС

Еврокомисията ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която са регистрирани, и на ограниченията за комбинирани транспортни операции. Тези клаузи не са в синхрон с амбициите на Зеления пакт и функционирането на общия пазар, смята ЕК.

Доста шум се вдигна и страстите се нажежиха по повод оспорвания от много експерти и европейски правителства пакет „Мобилност“, имащ амбицията да регулира по-добре международните автомобилни товарни превози в Европейския съюз. Още щом бяха оповестени промените в регулациите, които предвижда този пакет, няколко страни от общността се обявиха против, виждайки в тях опит за облагодетелстване на превозвачите от по-развитите и богати европейски страни, за сметка на колегите им от по-бедната част на Европа.

На пръв поглед всичко изглежда предназначено да направи труда на превозвачите по-лек, да гарантира техните права и да им позволи да работят при добри условия. Става дума по-специално за три съществени промени – ограничения пред комбинираните превози, задължение камионът да се връща в страната, в която е регистриран, на всеки два месеца и задължение шофьорите на тези камиони да се връщат в собствената си страна всеки месец. Освен това се въвежда и ограничение на часовете, през които шофьорите могат да почиват в кабините на камионите си, след изчерпването на които те задължително трябва да отсядат в хотел за сметка на фирмата. Всичко това струва немалко пари и много от източноевропейските транспортни фирми не могат да си го позволят.

Българските власти и българските шофьори на тежкотоварни международни камиони няма как да не се радват на блокирането на пакета „Мобилност“ след като многократно предупреждаваха, че разкарването нагоре-надолу по картата на Европа на празни камиони, връщащи се у дома, ще увеличи замърсяването на континента. А опазването на околната среда е един от приоритетите на новата Еврокомисия и лично на председателя Урсула фон дер Лайен.

В тази връзка българският министър на транспорта Росен Желязков заяви, че "Транспортът е ключов сектор за българската икономика. Броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Представете си тези превозни средства да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра, поради желание за налагане на правила, които са непропорционални и дискриминиращи за периферните държави членки". Сходно е мнението и на Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва. А българският премиер Бойко Борисов каза напълно директно, че „причината за решението на комисарите е, че новите правила по пакета "Мобилност" и особено разпоредбата камионите да се прибират празни в страната, които бяха договорени преди седмица, не помагат, а напротив – пречат на усилията за опазване на околната среда".

Въпреки съпротивата, в началото на декември бе постигнато споразумение по пакета между Комисията, Европейския парламент и Съвета. Сега пакетът е блокиран, докато не станат известни резултатите от допълнителната проверка. Кога ще бъдат готови тези резултати, не се знае. При всяко положение обаче България не крие намерението си заедно с другите пет периферни страни да заведат колективен иск в Съда на ЕС във връзка с „дискриминационните“ според тях клаузи в пакета „Мобилност“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Жечо Станков

Споразумението между "Булгаргаз" и "Боташ" влезе в парламента

На извънредно 4-часово заседание Народното събрание разгледа доклада на временната парламентарна комисия по повод споразумението между държавния газов доставчик "Булгаргаз" и турската енергийна компания "Боташ". Депутатите възложиха на министъра на..

публикувано на 19.04.24 в 19:35
Даниел Митов

Даниел Митов се отказа да бъде служебен външен министър

До момента, до който президентът не издаде указ, старите министри изпълняват своите задължения, коментира служебният премиер Димитър Главчев на излизане от президентството. След кратка среща с държавния глава Румен Радев Главчев каза: "Не съм..

публикувано на 19.04.24 в 11:53

България има италианската подкрепа за пълноправно членство в Шенген

Италианският президент Серджо Матарела заяви подкрепата на Рим за пълноправно членство на България в Шенген. Матарела е на двудневно посещение в страната ни по покана на държавния глава Румен Радев. Двамата обсъдиха развитието на отношенията в..

публикувано на 18.04.24 в 09:30