Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Учени работят върху нови методи за използване и съхраняване на чиста енергия

Как да бъдат намалени емисиите от въглероден диоксид в атмосферата, предизвикващи парников ефект и драматични промени в климата? Отговорът на този фундаментален въпрос, от който зависи бъдещето на планетата, вълнува учените от цял свят. У нас, представители на близо двайсет организации от научните, образователните и обществените среди вече обединиха усилията си, за да потърсят решения чрез Националната програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита”.

Намаляването на парниковия газ в атмосферата може да се постигне чрез преминаването на горива с нулеви емисии. За съжаление обаче, използването изключително на отоплителни суровини, които не отделят въглеродни диоксиди, не може да стане за кратко време, смята проф. Константин Хаджииванов, координатор на Националната програма.

В момента учени от Българската академия на науките разработват методи за улавяне на въглеродния диоксид и частичното му оползотворяване. Дори и половината количество да влезе в употреба, това ще бъде добро икономическо решение, коментира химикът. Според него, един от успешните методи за улавяне на парниковия газ е чрез използването на мембрани за сепарирането му. По този начин той ще бъде съхранен, за да не отива в атмосферата. Други авангардни, по думите на проф. Константин Хаджииванов, похвати са разбиването на газа чрез плазма и използването на някои растения като водораслите, които благодарение на фотосинтезата поглъщат в ускорени темпове въглеродния двуокис.

Съхранението и преобразуването на възобновяемата енергия е друг голям раздел в Националната програма.


Въпросът е как енергията от възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) като слънчева светлина, вятър и др. да се съхрани – казва проф. Константин Хаджииванов. – Ние работим върху батерии от нов тип, разработваме също така електромобили и превозни средства, които се движат с водород. Сред тях най-важни са хибридните, съчетаващи и двата източника на енергия, защото ако се изхаби батерията, веднага може да се превключи на водород и така мобилността да бъде подсигурена.

Хибриден тролейбус, захранван с електричество и водород –енергията на бъдещето, ще вози пътници по столичните булеварди, прогнозира проф. Константин Хаджииванов. Това ще стане най-късно след три години, когато учените бъдат готови с пилотния си проект. Към водорода все повече гледат и в корабостроенето, тъй като при изгарянето му не се отделят въглеродни емисии. Екип от Русенския университет в момента работи по проект за екологичен речен плавателен съд.


В програмата е предвидено разработването на речен плавателен съд, който да бъде задвижван с водород, и в същото време да ползва енергия, получена от слънчеви панели – разказва проф. Велизара Пенчева от Русенския университет. – Заедно с община Силистра и с румънски колеги вече развихме идеята за плавателен съд, който се захранва от слънчева енергия, и сега надграждаме с използването и на водород. Прибягвайки до алтернативни източници за задвижване на транспортните средства вместо двигателите с вътрешно горене, отделящи вредни емисии, ще помогнем на река Дунав, на съседните градове и села и на природата в района. Надяваме се през 2021 г. да пуснем демоверсия на нашия плавателен съд, която би могла да се използва както за туристически цели, така и за придвижване на къси разстояния.

Иновативните методи за използване и съхранение на чистата енергия ще намерят практическо приложение и в други интересни проекти – например за автономно енергийно захранване на еднофамилна жилищна сграда.


Снимки: личен архив, eplus.bas.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Карлос Контрера

За бойкот на големите хранителни вериги в България заради високите цени призова ВМРО

За бойкот на големите хранителни вериги в България заради спекулативно високите цени призова през "Фейсбук" заместник-председателят на ВМРО Карлос Контрера. Призивът е по примера на бойкота на хранителните вериги в Хърватия, последвал и в други балкански..

публикувано на 02.02.25 в 11:57
Руслан Стефанов и Еленко Божков

Парите от продажбата на "Лукойл-Нефтохим" трябва да се замразят, смятат експерти-енергетици

Изключително притеснително е, че България продължава да държи най-голямата си компания, която е част от критичната инфраструктура на страната - "Лукойл-Нефтохим", в ръцете на държава, която я е обявила за неприятелска, а именно Русия. Такова мнение..

публикувано на 02.02.25 в 11:28

Икономисти настояват за извънреден конвергентен доклад за еврото

Икономисти и финансисти инициираха петиция с искане да не се отлага подаването на заявление за извънреден конвергентен доклад от Европейската комисия за въвеждането на еврото у нас и такъв да бъде поискан не по-късно от февруари. "Ако не се предприемат..

публикувано на 02.02.25 в 10:03