„Това не е асансьор за успех, трябва да се изкачиш по стълбите“ – този надпис грабва окото още при влизането в сградата, където се помещава компанията на българския ПР експерт Максим Бехар.
Кога започва неговото изкачване до най-високото професионално ниво в световен мащаб?
Споделя, че дълги години бил в журналистиката. След настъпването на демокрацията решава да пробва нещо ново. А в средата на 90-те години в България рекламният бизнес едва-едва прохожда. Точно тогава Бехар създава рекламна агенция.
За хората, които вярват и търсят успеха, е характерно едно простичко нещо: те са готови да грабнат момента и държат светилниците си винаги запалени. Така се случва и с Максим Бехар. Попада на една голяма американска компания, която иска да инвестира в България. Питат го: „Макс, искаме да работим в областта на ПР бизнеса. Знаеш ли какво е ПР?“
„Не бях чувал какво е ПР. Отидох тогава в културния център на Американското посолство. Взех една книга за реклама, там имаше нещо за ПР, стана ми страшно интересно, разбрах, че това е нещото, с което искам да се занимавам и така започнах“, разказва със спокоен глас днес Максим Бехар.
Споделя, че първият му коментар след като се запознал с „теорията на ПР бизнеса“ бил: „Бизнес, който не може да съществува в България!“
„Но този бизнес не можеше да съществува в онази България. В началото на 90-те години на миналия век. Днес България няма нищо общо с онази, това е друга планета, в която живеем в момента. Пазарни отношения, интелигентни хора, инвестиции, чужди компании тук и всичко останало“, казва ПР експертът.
След 25 години упорита работа и натрупан опит, Максим Бехар записва в биографията си авторитетни постове като президент на Световната ПР организация, член на борда на Българския форум на бизнес лидерите, председател на Съвета на Световния комуникационен форум в Давос. Той и компанията му са носители на десетки престижни награди.
Допълвайки мисълта за успеха, Максим Бехар продължава да разказва: „Имаме много успехи като цяло в българския ПР бизнес. Но няма асансьор за нищо - нито за успеха, нито за професионалното израстване, нито за авторитета на един човек или респекта, който може да има в едно общество.“
„Трябва да се изкачиш по стълбите. А това може да се случи само ако отговаряш на едно единствено условие, което, между другото, е и единственото условие за всеки мой колега, който иска да работи в компанията. Говоря за блясъка в очите, нищо повече. Блясъкът в очите на един човек, показва че той иска да успява, да се развива, че има амбиция, мотивация.“
Според Бехар с появата на социалните медии, комуникациите и всичко останало, в това число и ПР-ът, са се променили тотално. А най-съществената трансформация, която се случва според Максим Бехар е „промяната на собствеността на медиите.“ Докато преди ПР експертите, като посредници между бизнеса и медиите, се нуждаеха от „вниманието“ на журналистите, сега вече те притежават и управляват медии.
Именно тази голяма промяна Бехар нарича „революция в ПР бизнеса“ и на нея посвещава книгата си „Световната ПР революция“. Тя е издадена първо в САЩ, където дълго време оглавява класациите за най-продавани книги в Amazon. Максим Бехар с гордост споделя, че „след САЩ, книгата излиза първо в България и на български език“. В изданието са представени и мненията на 100 световни ПР експерти за бъдещето на този бизнес в епохата на социалните медии.
Като предопределящ просперитета на компанията и личния му възход, той посочва „Закона на трите S“ – speed (бързи решения), simplicity (ясни послания и приоритети), self confidence (самочувствие). А увереност черпи от нещата, които прави; екипа, който има и визионерския си поглед.
„През предстоящите 10 годни бизнесът изцяло ще премине в областта на социалните медии и нашата работа ще бъде свързана предимно със създаването на добър текст, моментални реакции и все повече и повече вероятно ще разчитаме изкуствен интелект“.
Максим Бехар обича да предава знанията си. Едновременно с бизнеса, той инвестира и в образование, създавайки преди 15 години колеж за модерен ПР в България. Казва, че „за няколко месеца от аматьора може да направи професионалист, но не може да направи от мързеливия работлив.“
Относно разминаването между теорията в университетите и практиката в компаниите, Бехар споделя: „Това не е характерно само за България, то е за целия свят. Защото това е един от най-динамичните бизнеси в света. Когато практиката се развива супер бързо, а теорията изостава, пропастта става много голяма. Всичко зависи обаче от човешкия фактор. Ако студентът иска да бъде добър експерт, още от първата година в университета ще отиде да работи в подобна фирма, за да може да гледа и практиката. Това е най-сигурният начин пропастта да бъде преодоляна.“
Снимки: M3 Communications Group, Inc.
Всичко започва в една мартенска вечер през 2007 г. по идея на WWF – 2 милиона човека и 2 хиляди компании в Сидни (Австралия)изгасят осветлението си за един час – от 20:30 до 21:30 – за да покажат, че ги е грижа за природата и климата. Тогава едва ли..
Велико Търново се гордее със своето славно минало, кодирано и в празника на града, свързан с деня на Светите Четиридесет мъченици – духовните покровители на средновековната ни столица. В деня на 40-те Христови следовници (22 март по Юлиянския..
В събота , 22 март, минималните температури ще бъдат от минус 2 до 3°. В София ще е около 0°. През деня ще е слънчево с разкъсана висока облачност, над Западна и Централна Северна България предимно значителна средна и висока. Ще духа слаб, в..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
Велико Търново се гордее със своето славно минало, кодирано и в празника на града, свързан с деня на Светите Четиридесет мъченици – духовните..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The..