Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Строителството на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле – критична точка в спор между еколози и държава

Снимка: архив

Най-трудният и скъп участък от строителството на автомагистрала „Струма“* след Благоевград – този през Кресненското дефиле, отдавна предизвиква недоволство сред жителите на близкия град Кресна и активисти на екологични сдружения.Притесненията на граждански и еко организации около изграждането на тази част от магистралата възникнаха заради решението лентите в едната посока на скоростния път да преминават през Кресненското дефиле. Там е предвидена pexaбилитaция нa cъщecтвyвaщoто тpace от път E-79, като настоящия път от София към границата с Гърция ще остане еднопосочен, а връщането по магистралата ще става през обход, на изток от град Кресна.

Жителите и природозащитниците настояват този участък от магистралата да бъде изведен изцяло извън живописното дефиле, защото попада в обекти от „Натура 2000”. Според тях това ще оскъпи проекта с около 180 млн. евро, но по този начин ще се избегне рискът за човешкия живот и природата.

„Алтернатива за автомагистрала "Струма" има“ – твърдят природозащитниците и настояват настоящият път Е79 да бъде запазен като алтернативен. Десислава Стоянова от екологично сдружение „За Земята“ и коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“ дава аргументи в подкрепа на гражданската позиция:


„Известно е, че имаше петиция от наша страна, която беше затворена през декември м.г, но тогава имаше доста силен отпор от страна на български евродепутати, които твърдят, че няма проблем. Всъщност проблем има, защото в момента идеята е едното платно на автомагистрала „Струма“ да премине през Кресненското дефиле, а това е против всяко европейско екологично законодателство, това е и становището на ЕК в техните коментари, които бяха дадени по апликационната форма за финансиране на този проект. Причината българските управляващи да оттеглят искането за евросредствата бяха именно тези строги коментари от Комисията. Решение на този проблем има и то е в ръцете на управляващите. Те трябва да направят нови законови стъпки и да следват проект за извеждане на магистралата извън дефилето, а път Е79, който сега се използва, да остане като второстепенен, който местните хора да ползват. Това е единственото разрешение на проблема. Това е искането и на местните хора, защото въпросът е много сериозен, а мястото, което засяга е уникално и за европейската природа, не само за българската.Сега с протест пред представителството на ЕК в София настояваме европейските институции да следят за спазването на европейските закони.“




Тази магистрала ще отреже транспортните контакти на хората в района на Кресна, отсечката ще бъде изключително опасна и създава предпоставки за много пътни инциденти – обяснява Кристина Димитрова от Гражданската коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“ и допълва: – То и сега ги има, но когато се създаде еднопосочна скоростна отсечка с толкова много завои в тясно дефиле, близо до населено място,  там минават и стада добитък, негативните последици ще са социални, транспортни и икономически. Сега предлаганата магистрала трябва да мине през земеделските земи на хората. Така ще се съсипе поминъкът, а има и още нещо важно – ще се унищожи единственото място, където виреят лозовите насаждения за винения сорт керацуда. Надявам се това също да трогне сърцата на повечето българи. “


Във връзка с протестите в центъра на София в понеделник, oт AΠИ paзпpocтpaниxa изявлeниe, в ĸoeтo ce ĸaзвa, че нямa pиcĸ зa вpъщaнe нa cpeдcтвa, пpeдocтaвeни oт EC зa  AM „Cтpyмa“. Aгeнция „Πътнa инфpacтpyĸтypa“ определя като cпeĸyлaтивни твъpдeнията нa нeпpaвитeлcтвeни opгaнизaции, че с оттeглянето нa aплиĸaциoннaтa фopмa зa oтceчĸaтa мeждy Kpyпниĸ и Kpecнa е oттeглен и пpoeĸтът и има отказ от eвpoпeйcĸoтo финaнcиpaнe. От там уточняват, че към пpoeĸтa ce пpибaвят дeйcтвия и мepĸи, плaниpaни в дoĸлaдa зa оценка на въздействието върху околната среда, нужни пpи pexaбилитaциятa нa cъщecтвyвaщoтo тpace нa път E-79.

Снимки: Божидар Янев и архив

*Автомагистрала "Струма" е част от транспортния коридор "Ориент/Източно Средиземноморие". Това е най-краткият  маршрут между Западна и  Централна Европа, и Бяло море, а също и  връзка на Европа с Азия.

Още от категорията

ЕК ни предизвиква да се включим в борбата с дезинформацията за Covid-19

Броят „фалшиви новини” за коронавирусната епидемия, циркулиращи най-вече онлайн, напоследък нараства стремглаво – това посочи наскоро във видеообръщение към европейските гражданипредседателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Тя..

публикувано на 08.04.20 в 10:24

Креативността на варненски офталмолози с реален успех в защита срещу вируса

Кризата роди едно изобретение, което ще е полезно и в бъдеще, а това се е случвало неведнъж, когато психиката е под силен натиск. Уникален предпазен шлем за офталмолози е изобретен във варненската Университетска болница за очни болести...

публикувано на 08.04.20 в 10:12

Виктория Кирилова: Мерките за социална изолация са време за още повече музика във Виена

Виена, приказната столица на Австрия, чиито улици и площади обикновено са препълнени с тълпи чуждестранни туристи, сега изглежда спокойна и дори опустяла. Причината, разбира се, е в извънредните мерки за сигурност, които въведоха всички европейски..

публикувано на 07.04.20 в 14:04