Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

На 1 март стартира тол системата в България – какво трябва да знаем

| обновено на 01.03.20 в 10:58
Снимка: bgtoll.bg

Стартира новата тол система в България. Какво трябва да знаят българските и чуждестранните водачи и превозвачи и кой е най-подходящият тол продукт за транзитно преминаващите? Това попитахме експертът от Националното ТОЛ управление Георги Балабанов:


„Маршрутната карта е най-удобната тол услуга за всички транзитно преминаващи. Тя се заплаща предварително като се посочва маршрута, по който ще премине съответното превозно средство. На граничните КПП има терминали за самообслужване. Има и гишета, на които маршрутните карти могат да се заплатят в брой. За да улесним транзитно преминаващия трафик през страната, сме разкрили 34 нови точки за продажба на маршрутни карти на ГКПП, обучили сме работещите там, като голяма част от тях владеят и чужд език. Подготвили сме най-кратките, най-бързи и евтини маршрути от всяко входно до всяко изходно ГКПП, за да не губят чуждите граждани много време. За да се закупи маршрутна карта е необходимо да се въведе регистрационен номер на автомобила, националността на водача, категорията МПС (от 3.5 тона до 12 тона и над 12 тона), емисионният клас на превозното средство и брой оси.“

Георги Балабанов предупреждава, че трябва много да се внимава при въвеждането на данните, най вече на регистрационния номер. Водачите трябва стриктно да спазват означенията на регистрационната табела. Най-често се бърка буквата О с нула. „Това трябва да е ясно на водачите, защото ако закупят на грешен номер маршрутна карта впоследствие ще бъдат санкционирани, а санкциите не са малки“.

През 2020 година леките автомобили ще продължат да пътуват на територията на България с електронна винетка, чиято цена остава без промяна. По думите на експерта в рамките на Европейския Съвет се обсъжда изменение на Директива 62 във връзка с таксуването на леки автомобили на база изминато разстояние. Заложена е целева година 2030-а, след която евентуално да започне нейното прилагане, но дотогава леките автомобили ще пътуват с винетка, или с други думи таксуването ще е на база време – уикенд (10лв.), седмица (15лв.), месец (30лв.), тримесечие (54лв.)  и година (97лв.).


„Няма никаква причина за притеснение, тъй като в таксуващите апарати не се съхраняват никакви лични данни. През тях плащането става единствено чрез банкови карти, било то дебитни, кредитни или карти за горива. В самата тол система единствената информация, която се запазва е регистрационният номер на колата и държавата.“

Маршрутна карта може да се купи на сайта на BgToll.bg и мобилното му приложение, на сайтовете Vinetki.bg, TollPass.bg, DigiToll.bg, на касите и в мрежите на мобилните оператори, от Български Пощи, Изипей (Easypay), а също така и на кеш терминалите в мрежите на Интеркапитъл Груп (Intercapital Group).

От 17 февруари влезе в сила електронното правоприлагане. Нарушителите, пътуващи без платена винетна или тол такса, които на са били спрени и санкционирани на място от тол полицията вече ще получават електронен фиш. Те ще могат в 14 дневен срок след получаването на фиша да заплатят компенсаторна такса, която за тежкотоварните автомобили е между 75 и 375 Евро. Ако тя не бъде платена в срок, се преминава към издаване на наказателно постановление и глоба в размер на 900 Евро. Глобата за декларирани неверни данни е 1250 Евро.

След вчерашната поредна среща между правителството и представители на българските превозвачи стана ясно, че не всички превозни средства са оборудвани с необходимите бордови устройства и GPS тракери, които ще измерват пробега. Кабинетът даде отсрочка до 27 март на превозвачите да свършат това а в преходния период от 1 до 26 март камионите и автобусите ще се движат с маршрутни карти.

Още от категорията

Снимката е илюстративна

Нова мобилна апликация ще помага в борбата с COVID-19

Националната информационна система ще помага на гражданите проактивно да се информират за текущото си здравословно състояние, а на държавните институции - по-лесно да управляват процеса по регистриране и контрол над пандемията . Разработеният софтуер..

публикувано на 04.04.20 в 11:25

Българката Анета Риналди от Рим

Строгите мерки, които наложи извънредното положение в повечето европейски държави, за да се спре разпространението на коронавируса, провалиха плановете на стотици българи, които няма да се върнат за великденската си ваканция. Призивът да не се..

обновено на 04.04.20 в 00:04

141 години от обявяването на София за българска столица

На 3 април 1879 г. по инициатива на историка Марин Дринов София е обявена за столица от Учредителното събрание на Княжество България. Според Дринов сред предимствата на София за столичен град са важното й стратегическо положение, тъй като лежи на..

публикувано на 03.04.20 в 13:06