Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лъч надежда за железопътния ни транспорт

Снимка: BDG

За първи път от години насам в България се правят по-сериозни стъпки към подновяване на т.нар. тягов подвижен състав на Българските държавни железници (БДЖ). По силата на подписан на 21 май 2020 г. договор между мениджърските екипи на БДЖ и консорциума „Сименс Трон”, до една година у нас ще пристигнат 10 нови локомотива на ток.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, който присъства на подписването на договора, изрази увереност, че БДЖ - „Пътнически превози“ има възможността да се превърне в „добре функционираща компания от европейски тип с обновен подвижен състав, ориентирана към предоставяне на качествена услуга за пътниците“. Министърът припомни, че железниците са структуроопределяща част от транспортния сектор и заяви, че модернизирането на ЖП-услугите ще продължи, въпреки предизвикателствата.

С подписването на този договор БДЖ ще си осигури доставка на нови локомотиви за първи път след 1986-1987 г. – изтъкна Росен Желязков. - Това е и първата сериозна инвестиция в подновяване на тяговия подвижен състав на дружеството от 15 години, когато в периода 2005-2008 г. бяха доставени мотрисите „Сименс”.

Договорът за новите локомотиви е на стойност малко над 55 млн. лв. без ДДС, като предложената цена за изпълнение на поръчката е по-ниска от обявената прогнозна стойност в процедурата от 57.5 млн. лв. без ДДС. Цената включва стойността на локомотивите, техническата  поддръжка и всички необходими резервни части и консумативи за срок от 3 години, а също – транспортирането им, застраховката и въвеждането в експлоатация. Гаранционният срок за поддръжката на локомотивите е 36 месеца. В цената влиза и провеждането на обучение на персонала на БДЖ по осигуряване на дългосрочната поддръжка на машините.

Доставката на първия локомотив ще бъде осъществена до края на месец февруари 2021 г., като всичките десет локомотива ще бъдат в депата на националния железопътен превозвач до края на месец май 2021 г.

Локомотивите от модела „Smartron“ са сред най-модерните разработки в сферата на железопътния транспорт. Отличават се с елегантен дизайн и с технически характеристики, отговарящи на нуждите и на товарните превози. Една машина тежи 83 тона и се предлага за експлоатация в жп мрежа с променливо-токово захранване, при максимална скорост от 160 км/ч и мощност от 5.6 MW. Моделът е представен за първи път на международното изложение Innotrans Berlin 2018. 

Снимка: БДЖ



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

74% от младите лекари избират България

За трета поредна година расте броят на младите лекари, които искат да останат в България след завършването си. Това показват резултатите от анкета сред 224 български абсолвенти от Випуск 2024 на Медицинския факултет към Медицински университет-София. 74,3%..

публикувано на 21.02.25 в 14:30
Силсила Махбуб

Силсила Махбуб от Афганистан: Щастлива съм, че моят език се изучава в университета ви

На 21 февруари се отбелязва Международният ден на майчиния език, вписан в  календара на Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (ЮНЕСКО). Посветен е на опазването на езиковото и културното многообразие по света и се..

публикувано на 21.02.25 в 13:00
Зимна прелест

Жълт код за минусови температури е подаден за повечето райони в страната

В петък  минималните температури ще бъдат между минус 20° и минус 5°. В София ще е около минус 13°. През деня ще е предимно слънчево. Ще духа слаб, в източните райони до умерен вятър от север-североизток. Температурите ще са в широки граници...

публикувано на 20.02.25 в 20:00