Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Предизвикателствата пред СПА туризма в България и възможните решения

Снимка: БГНЕС

Пандемията от Covid-19 доведе до рязък спад на чуждите туристи, избрали България за своята почивка. Наложените ограничения за пътуване не позволиха и на много българи да осъществят планираната си ваканция в чужбина. 

Макар и с голяма доза несигурност, след принудителното двумесечно затваряне от март до май, хотелите започнаха да приемат гости, но голяма част от собствениците им не вярват да приключат годината с печалба. Това важи както за летните курорти, така и за СПА дестинациите ни. Заетостта на базите там се формира основно от уикенд почивките, това в съчетание с липсата на резервации за предстоящите традиционно „конферентни“ месеци - октомври и ноември, карат стопаните на балнеохотели също да се притесняват за счетоводните си баланси.

И все пак, като силни бяха отчетени месеците юли и август за българските СПА дестинации, благодарение основно на българските туристи. Що се отнася до развитието сектора като цяло председателят на Българския съюз по балнеология и спа туризъм Сийка Кацарова е категорична, че потенциалът за това е налице навсякъде в страната. Условието е местните власти да го поставят сред приоритетите си. СПА дестинациите са разделени в няколко групи, посочи пред Радио България Сийка Кацарова и обясни:

Имаме международно признати, локално значими и дестинации с потенциал. Местата, които „дърпат“ здравния ни туризъм напред са добре познатите курорти Албена, Свети Константин и Елена, Златни пясъци, Поморие, Павел баня, Хисаря, Кюстендил, Велинград и Белчин, който се явява като нова дестинация. Местата за климатолечение като Пампорово и Боровец, също са важни. При тях обаче трябва да се разработи летният сезон, който има потенциал да стане дори по-силен от зимния“.

Сийка Кацарова

За да бъде стимулиран и развиван СПА туризмът е необходим много по-сериозен ангажимент и от страна на държавата, която да създаде политика за превенция на населението.
Един от добрите примери за това е Чехия. Там държавата осигурява на всеки чешки гражданин по 150 евро, които той да добави към разходите, които ще направи по време на шестдневния си престой в роден СПА курорт. Подобно финансово подпомагане е възможно и у нас, според Сийка Кацарова:

Изпратили сме писма по темата до министрите на финансите и туризма, говорили сме със синдикатите и с работодателските организации. Необходима е малка нормативна промяна (в Наредба 7 на Министерството на финансите), която щe позволи към ваучерите за храна работещите да могат да получават и ваучери за здравна превенция. Така работодателите ще бъдат стимулирани. Като казвам работодатели, не говоря само за държавата, но и за частните компании. С подобна програма СПА дестинациите биха могли работят на пълен капацитет не само през юли и август, ако предлагат добри програми. По този начин ще се стимулира вътрешният туризъм и ще се запазят работни места, което е важно“.

Освен за превенция, съществуват ваучери и за профилактика на заболявания. Възможност да се възползват от тях имат 45-50 000 здравноосигурени българи, като в момента се работи за това броят им да бъде увеличен. За тази цел е необходимо включването на медикъл и спа хотелите към списъка с лечебни бази на Националния осигурителен институт, както и увеличаване на бюджета му.

Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Посещенията на чужденци в България през 2023 г. стигнаха нивата от преди Covid-19

Броят на посещенията на чуждестранни граждани в България се е увеличил с 16.0% през 2023 г., като най-голям принос имат посещенията от Турция и Румъния. Това се казва в публикувания днес от БНБ икономически преглед на макроикономическите..

публикувано на 13.05.24 в 20:15

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10

Експерти дискутират бъдещето на кулинарния туризъм у нас

Кои са по-важните кулинарни и F&B (Food and Beverage или храни и напитки) тенденции през 2024-а?  Как се променят вкусовете на клиентите и готови ли са ресторантьори и готвачи за промяната? И още - ще стане ли България най-сетне световна гурме..

публикувано на 07.05.24 в 12:10