Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Когато музиката е патриотична мисия и призвание

Струнният оркестър при Видинската девическа гимназия заедно със своя диригент Руси Коджаманов

В наше време изучаването на музика в общообразователното училище далеч не е сред най-важните предмети. Затова трудно можем да си представим огромната роля на „школските часове по пение“ за изграждането на подрастващите в първите години на Княжество България. На тази интересна тема е посветена книгата „Музиката в българското училище в края на XIX и началото на XX век“, издание на БАН. Автор е доц. д-р Росица Драганова, която, освен научен работник със сериозни постижения в Института за изследване на изкуствата, е учител по музика във френски лицей в София и съавтор на учебници за общообразователните училища.


„Организацията на българското училище, включително преподаването на музика в него, започва веднага след Освобождението – пояснява доц. Драганова. –  Издаден е Привременен устав за образованието, а сред предметите, изброени в този документ, е „църковно пение“, което ще се изучава „където е възможно“. Наименованието на предмета разкрива връзка с процесите в българското училище, започнали от Възраждането, когато учителите подготвяли със своите възпитаници определени песнопения и по-късно ги изпълнявали в църквата.

От учебните програми става ясно, че основната цел е децата да бъдат запознати с репертоар, различен от този, който те „потребяват“ в бита и семейната среда. Въведено е понятието „школски песни“, което означава достъпни и разбираеми за децата, подходящи за тяхното възпитание и образование. Това усилва  процесите в областта на творчество на детска музика. Трябва да кажем, че има много образци, създадени тогава и останали дълго в практиката. Например „Детенце хубаво“, известна и днес, която е написана от Стоян Бешков. Той създава и един от първите сборници с школски песни. За определен период Бешков преподава в Педагогическото училище в Казанлък, където песните му са разучавани от бъдещите учители и така тръгват из цялата страна.

В същото училище преподават Георги Байданов и може би най-талантливият композитор от онова време Емануил Манолов, създал много песни, значителна част от които е изгубена. Почти всяко българско дете днес знае – „Хубава си, татковино“, написана първо върху текст на Константин Величков. Текстът на Славейков, с който е известна, идва по-късно. 

По онова време звучали и изключително много патриотични песни. Интересното е, че още тогава устойчиво навлизат люлчените песни. Явно този тип мелодика се оказала подходяща да доближи детето до западноевропейската музика. В един от първите сборници – „На теб, мила мамо“, наред с много подобни песни от български автори, са публикувани известни и днес приспивни песни от Шуберт, Брамс и др.“

Личностите

„Първите дейци на музикалното образование са наистина интересни и силни личности. Освен българи, сред тях са руски учители, поканени от правителството да преподават в България, както и група чешки музиканти, установили се у нас – разказва доц. Росица Драганова. – Особено силно изпъква името на Карел Махан, който е сред първите теоретици на българската народна музика и хореография, с публикации в чужди издания. А също Карл Йермарш – военен музикант, преподавал цигулка в Педагогическото училище в Казанлък и Алоис Мацак, преподавал първо в Плевен.

От самото начало музикалното образование е на много високо ниво. Един от първите учебници, който е най-широко разпространен тогава, е написан от Георги Байданов. Той взима най-доброто от много пособия, които тогава се използват в Европа, особено от учебника на Мармонтел, задържал се в практиката чак до началото на ХХ век. Ако се сравнят двете пособия се вижда, че те са изградени на едни и същи принципи и имат еднаква концепция. Учебникът на Байданов е изцяло на нивото на учебниците в Европа, където музиката навлиза в масовото училище по същото време – 80-90-те години на XIX в.

Друг много интересен факт е свързан с „Училищен преглед“ – официоза на Министерство на просвещението, където има публикации по проблеми на музикално-образователната практика, включително и от преподаватели в селски училища, които споделят своя опит и се вълнуват от това да обсъдят и коментират как по-добре да се осъществи музикалното образование на българските деца.

Детски хор при основното смесено училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Пловдив с ръководител Димо Бойчев, фотографиран през учебната 1902/03 година.
Отношението на държавата към музикалното образование

„В началото на ХХ век у нас започват да се завръщат получилите същинско музикално образование в чужбина. Оказа се, че Княжество България съвсем целенасочено изпраща стипендианти, които да придобият квалификация в Европа. Ангел Букорещлиев, една от важните фигури за изграждането на всички културни институции в началото на ХХ век в гр. Пловдив, е изпратен като стипендиант в Прага, където учи от 1888 до 1890 г. По същото време там следват певците Иван Славков и Драгомир Казаков. След завръщането си в София тримата изнасят един от първите концерти у нас на сцената на Военния клуб, нещо като техен дипломен концерт и своеобразен отчет. Всички те свързват своята съдба с българското училище за определен период. Това е създавало критерии за редовите учители, които са имали възможност да се равняват по постиженията на най-добре образованите музиканти от онова време.

Ангел Букорещлиев (петият от ляво на дясно в горния ред) с учители и учителки в Серското българско педагогическо училище
Особено бях впечатлена от висотата на съзнание на тези хора и тяхното високо самочувствие продължава разказа си доц. Драганова.– Интересно е, че те назовават себе си не учители, а педагогически музиканти. По този начин подчертават, че те са и действащи музиканти, слагат акцент върху самата музикална практика – правенето на музика и в час, и в ученическите хорове и оркестри, които създават. За тях музиката е не само учебен предмет, а призвание и мисия. Чрез музиката цивилизоват своите ученици, дават им възможност да преминат към друг тип битие, което води до друг етап от развитието на държавата и на българската култура.“

Снимки: Дигитална колекция на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Отец Александър Чъкърък

Създаденото от отец Александър Чъкърък в Одрин дава своите плодове

Непосредствено преди избухването на Балканската война 1912-1913 г., българите в района на Одринска Тракия наброявали 410 724 души, по информация на тогавашното Министерство на външните работи на България. С превземането на Одринската крепост на 26..

публикувано на 27.03.24 в 13:05

В България 26 март е Ден на Тракия

26 март е Денят на Тракия – така датата е вписана в официалния български календар през 2006 г., но се чества десетилетия назад във времето. На тази дата през 1913 г. българската армия покорява считаната тогава за "непревземаема" Одринска крепост...

публикувано на 26.03.24 в 13:10

Християнският Ден на майката е Благовещение

Всяка година, на 25 март, Църквата чества един от най-светлите си празници – Благовещение. Белязан от благата вест за непорочното зачатие, той олицетворява безкрайната Божия милост към хората и най-вече към жената – майка, благословена да носи новия..

публикувано на 25.03.24 в 04:30