За да може да разчита на европейски средства за подпомагане на икономиката в криза, България трябва да представи пред Европейската комисия добре мотивиран План за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Проектът на този документ беше внесен преди дни за обсъждане в българския парламент и предизвика мигновената реакция на синдикати и работодатели, които твърдят, че документът има нужда от сериозна редакция.
Според икономисти, сред които е и Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика, в проекта има редица слабости, за чието коригиране няма достатъчно време. "В Плана за възстановяване и устойчивост липсват радикални предложения и политически ангажимент за това, че нещо ще се реформира", посочи той в интервю за БНР-„Хоризонт“.
„По Плана за възстановяване се работеше в една предизборна ситуация през септември-октомври и февруари-март, така че отиващото си правителство очевидно не е заложило някакви много ясни приоритети в него. Даже там, където са споменати някакви реформи, те са описани по-скоро схематично. Обяснява се, че ще бъде променено законодателството в дадена сфера, без да е ясно какво точно ще бъде изменено.“
По думите на председателя на управителния съвет на Българската работодателска асоциация "Иновативни технологии" Иван Михайлов, проектът на плана, трябва да бъде обект на преглед и анализ от новите управляващи. И все пак не бива да се отлага неговото депозиране:
„Ако влезем в един режим на реваншизъм, има реален шанс да изпуснем сроковете, които са определящи за следващите години. Не мога да скрия, че ние наблюдаваме този процес с притеснение, тъй като що се отнася до дигитализацията и иновациите, все сектори, в които България има какво да навакса, в този план са заложени редица проекти, посветени на тази цел.“
Предприемачът обаче е категоричен, че европейските средства трябва да бъдат само един от източниците на свежи пари за икономиката на България. Освен това те трябва да се инвестират по правилен начин в научната и развойната дейност, за да успеем да задържим вече доказаните секторни експерти, с които разполагаме и да обучим нови.
„Ние трябва коренно да преоценим и променим модела, по който привличаме инвестиции. Досегашният показва, че не привличаме нови, а текущите инвестиции се развиват слабо. Ние разчитаме на една конкурентна данъчна среда, но тя вече е догонена от нашите съседи. Като страна, в която имаме все още доста добри специалисти, сме изправени пред риска да ги загубим, защото съседните държави ще ни ги вземат. С изключително безпокойство следим идеите за промяна на данъчната среда. Това е изключително рисково действие, което може да ни избута в грешна посока. Друга важна цел е да съхраним компаниите, които вече оперират в България, тъй като се намираме в труден период. Нужна е обаче много воля, защото всяко забавяне и изместване от дневния ред на тази тема, ще доведе до крайно негативни последици“, предупреждава Иван Михайлов.
„Програмирай бъдещето“, „Инвестирай умно“ и „Произвеждай Зелено“ са трите направления, към които страната е призвана да се адаптира, тъй като ще бъдат ключови за нейното развитие в следващите 7 до 10 години. Това са все теми, които присъстват в дневния ред и програмите на зелените партии както у нас, така и по света. Личности, изповядващи зелена идеология намират място и сред депутатите в 45-тото Народно събрание, но дали то ще издържи достатъчно дълго, за да се занимае с решаването на екологичните проблеми? Екологични организации вече апелираха депутатите да нанесат промени в Плана за възстановяване в частта му за енергетиката.
„През последните 30 години тенденцията винаги беше такава, че когато избраните нейни изразители се озоват в политиката, тази тема потъваше, потисната най-вече от икономически приоритети или политическо злободневие. В ситуацията, в която се намираме, това продължава да бъде риск“, казва членът на гражданска мрежа, ангажирана с природосъобразното развитие Павел Антонов, пред БНР-„Хоризонт“.
За да бъде преодоляна възможността зелените политики да станат жертва на компромиси или договорки, Антонов е категоричен, че трябва да бъде постигнат баланс между различните реформи, необходими в сектор „Зелена политика“.
Съставил: Йоан Колев /по интервюта на Людмила Железова и Валерия Николова от БНР-„Хоризонт“, Таня Балабанова от БНР-Ст. Загора/
Снимки: БГНЕС, личен архив
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The Walt Disney Company и Warner Bros. Телевизионната реклама за промотиране на България като..
Синдикално протестно "студио" временно затвори движението по бул. "Цар Освободител" в центъра на София с призив за увеличение на заплащането в трите обществени медии - БТА, БНР и БНТ. Акцията е част от протеста на синдиката КНСБ пред..
За поредна година България участва в инициативата Световна седмица на парите. Това е 13-то издание на Глобална кампания за повишаване на финансова грамотност на ученици у нас и продължава до 23 март. Организатор е Международната мрежа за финансово..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
От МВнР предупреждават българските граждани, които възнамеряват да посетят гр. Истанбул, че считано от 19 март 2025 г. от страна на турските власти са..
Българското правителство остава в готовност да окаже допълнителна помощ на своите приятели и съседи, ако се нуждаят от нея в този тежък момент...