Годишнината се отбелязва с изложба в крайдунавския град, който е родното място Алеко Константинов с псевдоним Щастливеца. Той е един от най-значимите и обичани български писатели и общественици, а също и основоположник на организираното туристическо движение у нас. Родната къща на Щастливеца е една от най-забележителните сгради в Свищов.
Малко известен факт е, че през 1896 година Алеко Константинов отказва да я продаде на търговец, предложил му 15 000 златни лева за нея. А сред най-ценните експонати там е стъкленицата със сърцето на Алеко, консервирано в специален разтвор. С годините сърцето е станало бяло, вижда се и дупка в него, сякаш е пронизано от куршум. Всъщност дупката е от забилото се ребро, счупено от куршума при разстрела на Алеко. Пушката, с която е бил застрелян, също е изложена, както и дрехите, с които е бил по време на самото убийство.
Новата експозиция в музея включва непоказвани снимки на Алеко Константинов и семейството му, оригинални документи накомитета по превръщане на родната му къща в музей, фотоси и планове на самата сграда през XX в..
Инициативата родната къща на Щастивеца да стане музей е на свищовски общественици преди 110 години, а начинанието получава широк общонационален отзвук. Така, музеят е обогатен не само с личните вещи на семейството на Щастливеца, но и с етнографски материали, включително с археологическа сбирка.
Съставил: Венета Николова
Снимки: архив и БГНЕСНа 12 юли през 1991 г. Седмото Велико Народно събрание приема новата Конституция на България и се саморазпуска, припомня БТА. Това е първата нова конституция в бившия социалистически лагер, която влиза в сила още на следващия ден 13 юли. По повод 33-тата..
България е на последно място в ЕС с едва 12 свещеници на 100 000 души. В страната има над 8000 църкви и манастири или 10 пъти повече храмове от духовниците, сочи последното национално преброяване от 2021 г. 51,4% или 3 млн. са заявили, че вярват..
В античния град Хераклея Синтика откриха много добре запазена двуметрова статуя с глава. Правена е от майстор, използвал цял мраморен блок към II век сл. Хр, когато тази практика вече е била архаична. Иконографският тип е на бог Хермес и подобни..