В разгара на лятото плажовете на южното ни Черноморие са пренаселени. Навсякъде звучи българска реч. Зачестиха сигналите за неспазване на препоръките за дистанция в условията на пандемия поради струпване на хора. На някои места се стигна и до пререкания за свободни чадъри и шезлонги. Българинът тази година избра масово да летува у дома. През уикендите и в Слънчев бряг е пълно с туристи.
Много от дестинациите се затвориха - Испания, Малта, Кипър и това пренасочва туристите към България – смята Пламен Копчев, председател на УС на Съюза на собствениците в курорта Слънчев бряг. Според него, покрай ограниченията за пътуване през миналото лято, сънародниците ни са преоткрили родното Черноморие и са останали толкова доволни, че сега се връщат отново, водят близки приятели със себе си и отдъхват на спокойствие.
От 23 юли сезонът в Слънчев бряг е навлязъл в своя пик. Малко над 50% от хотелите в най-големия ни морски курорт са отворени и работят на пълни обороти. Според Копчев Лято 2021 се очертава като по-добро от миналото. Наред с българите, които преобладават, има гости от Румъния, Полша, Унгария, малко германци, нидерландци и датчани. Въпреки това от бранша не са оптимистични и твърдят, че въпросният туристически наплив е временен и краткотраен. Сезонът тази година е започнал късно и ще приключи рано. „Ние за месец и половина не можем да компенсираме загубите за цяла година. Много от колегите имаме кредити към банките. Изплащаме главници, лихви…“- твърди Копчев. Има и още един проблем:
„Слънчев Бряг е проектиран за чартърен туризъм. В момента курортът се задъхва от автомобили. Просто нямаме достатъчно проектирани паркоместа. А повечето ни клиенти пристигат тук с личните си автомобили - това са индивидуални туристи, които си правят резервации през интернет. Преди пандемията на летище „Сарафово“ в Бургас кацаха по 150 чартъра седмично с организирани групи. Сега на седмица ако кацнат 10-12 е добре. Без чартърна програма Слънчев Бряг няма бъдеще“ - категоричен е Пламен Копчев пред Радио България.
Липсата на организирани групи от Великобритания и от други традиционни външни пазари е осезателна това лято. Тя се отразява и на развлекателния бизнес в комплекса – пъбове, ресторанти, увеселителни заведения. И още - подобно на други места, и тук има сериозен недостиг на персонал, който се изостри покрай несигурността и затягането на мерките против Covid-19.
„От няколко години проблемът с кадрите в сектора е огромен, но сега и заради ковида. След едно такова говорене, че ще има четвърти локдаун, тези кадри вече си търсят работа в други браншове и се отказват да работят в туризма. Защото туризмът се превърна в играч на отваряне и затваряне. А хората имат семейства и се нуждаят от сигурност и предвидимост“ – твърди Копчев.
Той и колегите му се надяват до края на летния сезон да няма локдаун, за да могат поне донякъде да компенсират загубите. „Дано да ни оставят да имаме спокойствие, за да работим, друго не искаме! “- каза в заключение Пламен Копчев.
Снимки: sunnybeach.com, БГНЕС, Facebook /Visit Sunny Beach
Скрити от погледа на масовия турист, дунавските села са магнит за ценителите на природата в търсене на уединение и автентични преживявания. Тези пътешественици избират малки крайбрежни села като Сребърна, Гиген, Ветрен, Ново село и други, където..
Слънчев бряг е изпреварил турския курорт Мармарис като най-достъпната дестинация за семейни почивки. Проучване на The Independent сравнява цените на 10 основни артикула, включително ястия, напитки и слънцезащитни продукти и установява, че черноморският ни..
България е осеяна с над 5 хиляди пещери, коя от коя по-тайнствени и недостъпни, всяка със своята история, завладяваща красота и загадки. Част от тези истински подземни съкровищници са благоустроени и посрещат туристи. Ето някои от..
През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата..