Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Животни, кораби и митични чудовища, изобразени преди 7 века, „оживяха“ в средновековния град Русокастро

4
Средновековен град Русокастро
Снимка: РИМ-Бургас

Над 50 рисунки-графити отпреди 700 години излязоха наяве при проучване на замъка на средновековния град Русокастро. Те са изобразени върху стените на водохранилището, като някои от тях достигат до 30 см. дължина и височина от 25 см.

Крепостта Русокастро е била издигната върху древно тракийско светилище на територията на Странджа в Югоизточна България. Известна е с това, че през 1332 г. става сцена на грандиозна битка, завършила с победата на българския цар Иван Александър над византийската армия, предвождана от император Андроник III. Крепостта е разрушена при османските походи през 1443 г. Обектът от години се изследва, а разкритите преди дни изображения хвърлят нова светлина върху превратното му минало.

Милен Николов
Милен Николов – ръководител на разкопките и директор на РИМ-Бургас, не крие своето вълнение, когато разказва за великолепните рисунки, на които екипът му попада, докато изследва щерната (място за събиране на дъждовна вода) на замъка:

„Основно това са животни – кошути, елени, турове, коне, магарета… Има много птици! Има, разбира се, и конници, кръстове. И един надпис имаме. Кораби, страхотни кораби имаме! Те са три, единият от които прекрасен!“

И още – по стените на водохранилището оживяват изображения на змии, на октопод, на фантастични морски чудовища и на митични същества! Тепърва ще се проучва дали рисунките пресъздават цял фолклорен разказ, или са отделни изображения. Графитите са били нанасяни с остър метален предмет направо върху мазилката на водохранилището.

„Тези рисунки представят живия живот. Тези хора са рисували неща, които са виждали около себе си. Това е народна култура!“ – казва Милен Николов.

Изображенията от Русокастро са изключително ценни, тъй като отразяват вижданията и духовната култура на по-обикновените хора през средновековието. Това не е елитарна култура, каквато са църквите и монументалните сгради, построени от царя и най-висшата аристокрация - единодушни са археолозите. В случая изображенията са огледало на представите за света на населението по нашите земи.

Щерната, върху която са изобразени, е изградена в края на XIII в. , откогато датират и самите рисунки. Подобни са открити в Несебър, в църквите „Св. София“ и „Св. Богородица „Перивлепта“ в Охрид (Северна Македония), както и в някои пещери и скални манастири в Северозападна България. Но най-много подобни изображения са установени в старите български столици Плиска и Велики Преслав – общо близо 190 рисунки.

В момента местата с рисунките в Русокастро се укрепват и консервират, за да бъдат максимално защитени за предстоящия зимен сезон.

Съставил: Венета Николова / по интервю на Стефка Бакърджиева, БНР-Бургас/

Снимки: РИМ-Бургас, БНР Бургас



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

/musicbbn~

Още от категорията

Харман кая

Древните структури Харман кая и Асара в Източните Родопи "проговарят" с помощта на лидар

За първи път два от най-загадъчните археологически обекти в Източните Родопи бяха подробно проучени от въздуха. Български археолози заснеха скалния комплекс Харман кая до село Биволяне и старинната крепост Асара край Татул с т.нар. лидар...

публикувано на 25.04.24 в 11:45

Д-р Стайко Стайков поставя основите на климатологията в България

След Освобождението през 1878 г. страната ни започва да се развива с темпо, което да уплътни пропуснатото през петвековното отсъствие от историческата карта на света. Млади българи завършват престижни европейски университети и донасят наученото в..

публикувано на 24.04.24 в 06:55

На 22 април започва еврейския празник Песах

След залез слънце (17 ч.) на 22 април започва Песах - един от трите най-големи празници за евреите. Като дата празникът е променлив и настъпва след 14-ия ден от пролетния месец нисан, започващ след пролетното равноденствие при появата на първия сърп..

публикувано на 22.04.24 в 10:56