Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бум на вноса на електрически и хибридни автомобили у нас

Бъдещето е на споделените електромобили

Снимка: pixabay

Те са тихи, удобни, екологични и икономични. Доколко подбудите на българите да се сдобият с електромобил произтичат от стремеж към опазване на околната среда или са по-скоро финансови, не е ясно. Но едно е сигурно – те все повече се ориентират към зелената мобилност. Една на всеки 100 коли у нас е изцяло електрически или хибридно задвижвана. Интересът е толкова голям, че напоследък се заговори за истински бум в търсенето. По данни на МВР, за една година покупките на електрически автомобили са скочили с 82 процента и сега по пътищата на България се движат 4614 коли изцяло на ток, заедно с още към 25 хиляди хибридни автомобили, чийто внос пък се е увеличил с 58%. В момента, ако човек иска да придобие возило на ток, ще трябва да почака до Нова година складовете са изпразнени, съобщават от Индустриален клъстер "Електромобили".

Условията за ползване на ековозила постоянно се подобряват. Зарядните станции в страната са около 650, появяват нови и нови. Освен това, може да заредите електромобила в гаража си за по-малко от 2-2,50 лв., като с едно зареждане за тази сума ще изминете поне 100 километра.

Все по-актуални стават и споделените електромобили. Калин Цвятков, студент в СУ „Климент Охридски“, и неговите приятели редовно се придвижват из София с електрическа кола под наем. Отключването става чрез специално приложение за смартфон. Според Калин с нея шофирането из града е много удобно тези коли са леки и пъргави, с тях лесно и бързо стигаш до всяка точка и можеш да паркираш в центъра, без да плащаш за зони. И още:

"По-евтино е от това да си вземеш такси, може би наполовина, а и е по-бързо. Ти си познаваш пътя, не се налага да обясняваш адреса на шофьор. Но все пак трябва да си предпазлив, защото ако я удариш, ще има проблем. Трябва и да провериш дали всичко е на място, дали кабелът за зареждане е наличен и функционира и пр. Това е отговорност. В София е много лесно да се придвижваш така. Но си има правила, например в някои квартали не можеш да паркираш безплатно на друго място, освен на зарядна станция. Идеята е човек като се прибира вкъщи, да остави возилото да се зареди за следващия ползвател."

Европа се готви окончателно да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Очаква се това да стане до 2030 г., като за целта вече се отделят сериозни средства за преки финансови стимули на гражданите. У нас, при покупка на нов електромобил, собствениците не ползват отстъпка от ДДС, но пък са освободени от местен данък.

Зелените возила обаче все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните. Но на фона на постоянно падащите им цени и рязкото поскъпване на колите с вътрешно горене, екоавтомобилите вече не се възприемат като лукс или прищявка.

За Калин и колегите му обаче, бъдещето е в споделените електромобили. "Аз нямам личен автомобил – това е свързано с много разходи – трябва да се сменят части, да плащаш за гориво, да отделяш средства за застраховки, винетки и т.н. По-изгодно ми е да си наема кола на електричество" – обяснява Калин добавя:

"Смятам, че хората трябва да спрат да използват лични автомобили и да изберат електромобили, които да са общи, като ги използват само когато им трябва. През останалото време да се ползват други начини на превоз – влакове и въобще обществен превоз. Защото това е най-екологичното решение. Основната ни цел през това десетилетие е да намалим въглеродния си отпечатък, натам трябва да вървим!" каза в заключение Калин Цвятков.

Снимки: Pixabay, Rawpixel
По публикацията работи: Марта Рос

Още от категорията

Делът на ВЕИ се очаква да достигне 40% до 2030г.

Според новите модели в Интегрирания план енергетика – климат делът на енергията, която се произвежда от възобновяеми електрически източници (ВЕИ) в България се очаква до 2030г. да достигне средно 40%, съобщи БТА. До 2025 г. страната ни ще продължи..

публикувано на 20.02.24 в 18:02

АГРА и „Фудтех“ представят най-новите машини и технологии в земеделието

Нови сортове домати, зимен сорт ечемик и пшеница, слънчоглед, памук, тютюн, люцерна и хибридна фуражна царевица, както и няколко новаторски технологии за семепроизводство, производство и отглеждане на едногодишни и многогодишни култури са сред..

публикувано на 20.02.24 в 07:05

Нов завод за соларни панели край Стара Загора ще има нужда от работници от региона

До края на годината в района на Стара Загора се очаква да бъде направена първа копка на завод за производство на фотоволтаични панели и клетки. За изграждането му са необходими между 150 и 200 декара терени, по чието осигуряване инвеститорът работи..

публикувано на 17.02.24 в 11:25