Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Смъртните случаи на пътя са резултат от управленското бездействие до момента

Санкционират се едва ¼ от установените нарушения по пътищата на България

Снимка: БГНЕС

Свидетели сме на задълбочаваща се негативна тенденция на ескалация на рецидивистите на пътя, които сядат зад волана след употреба на алкохол или наркотични вещества, алармираха от прокуратурата по време на специализиран форум в София, посветен на пътната безопасност. От Института за пътна безопасност предлагат институционалните усилия в превенция на пътния травматизъм да бъдат обединени в Пътна карта, очертаваща конкретни действия и срокове.

Кръгла маса на тема „За мащабни действия срещу войната по пътищата“, 24 ноември 2022

Реализацията ѝ ще отнеме 2 години и е наложителна, тъй като статистиката за жертвите на пътя през последните почти три години, от януари 2019 до октомври 2022 г., е стряскаща – 2072 души са загубили живота си при инциденти, посочи шефът на Института за пътна безопасност Богдан Милчев.

“Още през първата година поемаме ангажимент да намалим жертвите на пътнотранспортни произшествия с между 50 и 100 души. В картата са заложени 6 основни стълба, с помощта на които това може да се случи. Те включват структурни, организационни, законодателни и антикорупционни промени, създаване на стандарти за управление на риска, нов закон за движение по пътищата и др.“

Заместник главният прокурор Красимира Филипова призова за по-ефективен контрол и предприемане на превантивни мерки срещу рискови водачи, за да намалее необходимостта от намесата на съдебната система, която започва своята работа едва след като престъплението се е случило.

“Възможни са промени както в Наказателния кодекс, така и в Закона за движение по пътищата, които според нас в много кратки срокове, ще дадат ефективен резултат. Считаме, че отнемането на моторно превозно средство в полза на държавата би имало своя сериозен ефект, заедно с глобата и лишаването от свобода, които са предвидени в Наказателния кодекс. Без значение какво ще бъде наказанието, независимо дали е за нарушение и престъпление, важно е да бъде неизбежно. Наказанието трябва да бъде справедливо наложено и изпълнено по най-бързия начин.”

Сериозен обаче остава проблемът с тестването за алкохол и наркотици, тъй като към момента шофьорите имат право да откажат да дадат кръвна проба, а да изберат само тест с дрегер.

“В сегашния вариант се дава възможност за избор на водача с какво да се изследва – обясни в интервю за БНР адвокат Костадин Узунов, бивш началник на сектор "Административно-наказателна дейност" в Пътна полиция – Пазарджик. – Трябва да се разграничат нещата, ако се касае за рутинна проверка е едно, друга е тежестта на нарушението, ако водачът е участник в тежко пътно-транспортно произшествие. Необходимо е да се въведе задължително кръвно изследване при инцидент с жертви и пострадали.“


Контрол има, наказания – не

Като форма на геноцид чрез управленско бездействие и абсолютно несъвместимо с всякаква представа за европейска нормалност, определи големия брой смъртни случаи, предизвикани от пътнотранспортни произшествия, конституционният съдия Атанас Семов, посочвайки два големи проблема в поведението ни на пътя:

“Единият е типичният за нашата народопсихология отказ да се страхуваме от закона. Ние сме държавата в Европа, където в най-голяма степен властва усещането за безнаказаност. Истината е, че санкции са предвидени, контрол също има, макар и не напълно достатъчен, но налагане на наказания няма. Само през 2022 година не са връчени повече от половин милион издадени наказателни фиша за нарушения, а събираемостта от връчените фишове и постановления, е около 40%. Това означава, че у нас се санкционират ¼ от установените нарушения. Вторият проблем е лошата организация на движението по пътищата и изключително многото безсмислени и дори опасни ограничения из цялата страна. Това е причината за масовите нарушения на скоростта, а и на други ограничения. Ремонтите по пътищата са другият абсурд – два тунела на магистрала “Хемус“ се ремонтират 6 години.”

Председателят на Института за пътна безопасност Богдан Милчев е категоричен, че досега държавата и нейните институции не успяват да се справят с войната по пътищата, защото я водят не с нарушителите, а помежду си:

“До две седмици ще организираме гражданска инициатива – подписка, с която да принудим българското правителство, без значение кое е то, да разгледа пътната карта и да започне работа по нея.”

Снимки: БГНЕС
По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Няма напредване на пожара от гръцка страна към България

Няма напредване на пожара от гръцка страна към България. Изградени са просеки около териториите със стари мини, останали от войните, които са и от двете страни на границата, заяви пред журналисти на летище "Пловдив" министърът на вътрешните работи Калин..

публикувано на 23.07.24 в 15:30

Български адвокати все по-често търсят работа в чужбина

Все по-значителен брой адвокати, макар и вписани в българските адвокатски колегии, започват да работят за чужди компании или чужди адвокатски дружества дистанционно или дори емигрират и се установяват постоянно извън страната, съобщава онлайн изданието..

публикувано на 23.07.24 в 15:03
Откриването на XVII годишна конференция на Асоциацията на българските училища зад граница

Българското образование в чужбина не може да разчита само на възрожденски ентусиазъм

396 са регистрираните български училища в чужбина за учебната 2024/ 2025 година. Те се намират в 43 държави на шест континента , като от тях 17 са към задграничните представителства на България, 5 към българските църковни общини и 374, създадени от..

публикувано на 23.07.24 в 13:25