Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

При дядо Коледа в Лапландия или на село в къща за гости – къде ще празнуват българите?

Снимка: Pixabay

Стане ли дума за празненства, трапези или пътуване, българинът не щади средства, но най-обича да съчетава и трите. А какъв по-добър повод за това от почивните дни в края на годината? Коледата е за семейната софра край елхата с възрастните родители, традиционните ястия и ритуали. Но Новата година е за купон и …разточителства.

До 11 500 лв. стигна цената на новогодишна оферта в елитен хотел във спа курорта ни Велинград. Пакетът на баснословната сума предизвика доста коментари в медиите, но пък беше продаден „като топъл хляб“, заедно с останалите 4-5 цифрени празнични предложения на хотела. Собствениците поясниха, че офертата от близо 12 бона включва 4 нощувки във VIPапартамент с около 200 квадрата, пищна празнична вечеря с богата програма, заря, детска анимация, спа глезотии и пр.

„Това е хубаво явление, много хубаво! - коментира експертът по туризъм Константин Занков. Това показва, че в България има пазари за луксозен туризъм и за високо качество на услугите на висока цена, което е нещото, към което се стреми българският туризъм, а именно да не е нискобюджетен. Фактът че този хотел във Велинград много бързо разпродаде стаите си, а те са на цената на пакет в Дубай, Сингапур и т.н. , за мен е само положителен и е похвален за отрасъла ни. Като цяло записванията за Нова година вървят добре.“

По данни на Института за оценки и анализи на туризма към половин милиона българи се готвят да пътуват по празниците. 70 000 чужденци пък ще пристигнат у нас. Повечето обаче идват не за да празнуват, а за да карат ски. Къде ще изберат да отседнат?

„Боровец, Банско, зимните курорти, тъй като на тях им излиза по-евтино, отколкото Алпите и Западна Европа. Чужденците идват, защото все още сме по-евтина дестинация и има голям интерес основно от английски групи. Но за самите празници при нас няма заявки, тъй като чужденците главно обикалят коледните пазари, а тук те все още не са на нивото на европейските“ – казва Антон Дянков от известна туроператорска агенция.

Новото е, че за пръв път от предпандемичната 2019-та, българите започнали за резервират отрано, дори още от лятото. Първи се изчерпали малките семейни хотели на село с типично българска обстановка и традиционната новогодишна софра. Вече е почти невъзможно да откриете места за празниците там.

Ако решите да изпратите трудната 2022 г. в чужбина побързайте, съветват туроператори. „При нас повечето пакети са изчерпани. Интересът е към по-близки дестинации, като Италия, Испания, Кипър, Анталия, Египет и Тунис, но също така и за екзотични страни като Мавриций, който пръв беше разпродаден, заедно с Малдивите и Тайланд“ – казва Адриана Паричкова от водеща столична агенция.


Хитът тази година е семейно пътешествие до Лапландия. Пакетът започва от 3000 лв. на човек и включва 5 нощувки, лична среща с дядо Коледа, посещение на фермата му с хъскита и други преживявания сред заскрежени северни пейзажи.


Покрай икономическата криза и инфлацията, цените на пакетите са скочили между 10 и 20 %. Това обаче не прави впечатление на никого, смята Адриана.

„След ковида хората отново започват да пътуват. И тъй като на повечето места се пътува свободно без изисквания, като PCRтестове и пр., те предпочетоха да отидат в чужбина, защото някои от офертите в България се оказаха доста по-скъпи – говорим за курорти като Велинград, Сандански, Банско. Цените ни се увеличиха още в края на лятото, но това не спира българите. В крайна сметка, който има финансова възможност, се възползва от предложенията ни. Покрай ковида, хората претръпнаха и станаха малко „по-безстрашни“. Някои си взимат застраховка за отмяна на пътуването, но като цяло са по-спокойни и даже вече започнахме със записванията за лятото догодина“ - казва Адриана Паричкова.

Снимки: Pixabay, архив


По публикацията работи: Михаил Димитров

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10

Превръщат влека Говедарци-Мальовица в седалков лифт

Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..

публикувано на 24.11.24 в 08:25

Река Янтра разказва истории: каякинг сред скални чудеса и зелени тунели

Река Янтра извира в Стара планина на 1220 м. н.в. и се спуска на север, като лъкатуши през живописни долини и проломи, пресичайки градовете Габрово и Велико Търново. Малко преди да се влее в Дунав, в района на селата Беляново и Новград, като..

публикувано на 19.11.24 в 10:25