Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За връзката между демоните и демокрацията – френският карикатурист Плантю в София

Теодор Ушев: Демокрацията и карикатурата вървят ръка за ръка

10
Снимка: БГНЕС

Световноизвестният френски карикатурист Плантю пристигна в България, за да открие своя изложба в София в компанията на българските си колеги Христо Комарницки и Теодор Ушев. Паната с рисунките му, провокативна рефлексия върху политиката, екологията и обществото като цяло, привличат погледите на минувачите на площад "Славейков" в сърцето на столицата ни. "Изключително смело е от ваша страна да ги изложите на улицата", отбелязва Плантю.

С маркера и таблета си карикатуристът показа как възникват рисунките – с хубав, смел жест се появява гълъбът на мира, който носи в човката си молив (или въпросителна, или заема формата на картата на Украйна) или пък се появява мишката, с която художникът толкова често се подписва. Цветовете от своя страна са символно натоварени – в случая съчетават френското и българското знаме. Рисунките, по думите му, са своего рода фрази, графичен синтаксис или пък превод: "Четем вестника и статиите се превръщат в рисунки. Вместо да превеждам с думи, превеждам с образи", обяснява той.

Плантю казва, че карикатурата е пространство на свобода. Абсолютна ли е тя? Според българския карикатурист Христо Комарницки мисълта за това как публиката ще приема карикатурата е "малкото братче или сестриче на автоцензурата и то понякога надделява над автора".

"Най-добрите примери на карикатура са, когато дразни повече хора – отбелязва друг световноизвестен художник – Теодор Ушев. – Тя е родена с демокрацията. Аристотел описва първия карикатурист Паусон като човекът, който е рисувал по-грозно от най-грозното нещо на света. Демокрацията и карикатурата вървят ръка за ръка – ако едното изчезне, ще изчезне и другото."

"Карикатурите в България имат много особено място – добавя политологът Димитър Ганев. – Имали са много важно място и преди промените, по време на тоталитарния режим. Един от големите скандали в началото на 70-те години е сборникът народни епиграми "Люти чушки" на Радой Ралин и Борис Димовски. Това е може би първият момент, когато духовете започват да се разбунват."

За Плантю карикатуристът е барометър за свободата на словото, но със социалните мрежи контекстът значително се променя:

"Понякога рисунките не се разбират. Рисуваш я тук в София, но може да остане неразбрана на десет хиляди километра или на 50 метра. Именно това се случи с приятелите ми от "Шарли Ебдо". Новост за карикатуристите е, че ни упрекват вече и за карикатури, които никога не сме рисували."

Не друг, а самият кардинал Ришельо е изобретателят на социалните мрежи, отбелязва френският карикатурист, защото е казвал: "нека ми дадат десет реда, написани от ръката на най-почтения човек, и ще намеря за какво да го обеся."

Затова педагогическата работа е изключителна важна и Плантю, който работи с деца, ще посети няколко софийски училища, защото трябва да бъдем подготвени, а и колкото и удобен инструмент да е интернет, той може да се превърне в демон.

В работата си карикатуристът борави със стереотипи. За да отдаде дължимото на френското клише – франзелата, която наскоро е влязла в списъка на ЮНЕСКО на нематериалното културно наследство, Плантю рисува символа на организацията, но заменя колоните с малки франзели.

Каква е връзката между демоните и демокрацията?

"Срещу демона Путин – нарисувах го като дракон – е нашата малка Европа, която понякога е демонична. Критикуват я, но тя е избрала на коя страна да застане. А може би демокрациите ни са демонокрации."

Личен демон на Плантю е страхът от бялата страница, но цитира опита на белгийския карикатурист Филип Гелюк, който рисува само на синя хартия и вече не се страхува от белите листа.

Снимки: БГНЕС, Мария Стоева

По публикацията работи: Анна Фуцкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10
Кадър от „Идва есента“

Музиката е на фокус в Киномания – най-старата филмова панорама у нас

Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..

публикувано на 13.11.24 в 10:10

БНР пита: Кои са българските посланици на културата на 2024 г.?

Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..

публикувано на 11.11.24 в 20:05