Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За връзката между демоните и демокрацията – френският карикатурист Плантю в София

Теодор Ушев: Демокрацията и карикатурата вървят ръка за ръка

10
Снимка: БГНЕС

Световноизвестният френски карикатурист Плантю пристигна в България, за да открие своя изложба в София в компанията на българските си колеги Христо Комарницки и Теодор Ушев. Паната с рисунките му, провокативна рефлексия върху политиката, екологията и обществото като цяло, привличат погледите на минувачите на площад "Славейков" в сърцето на столицата ни. "Изключително смело е от ваша страна да ги изложите на улицата", отбелязва Плантю.

С маркера и таблета си карикатуристът показа как възникват рисунките – с хубав, смел жест се появява гълъбът на мира, който носи в човката си молив (или въпросителна, или заема формата на картата на Украйна) или пък се появява мишката, с която художникът толкова често се подписва. Цветовете от своя страна са символно натоварени – в случая съчетават френското и българското знаме. Рисунките, по думите му, са своего рода фрази, графичен синтаксис или пък превод: "Четем вестника и статиите се превръщат в рисунки. Вместо да превеждам с думи, превеждам с образи", обяснява той.

Плантю казва, че карикатурата е пространство на свобода. Абсолютна ли е тя? Според българския карикатурист Христо Комарницки мисълта за това как публиката ще приема карикатурата е "малкото братче или сестриче на автоцензурата и то понякога надделява над автора".

"Най-добрите примери на карикатура са, когато дразни повече хора – отбелязва друг световноизвестен художник – Теодор Ушев. – Тя е родена с демокрацията. Аристотел описва първия карикатурист Паусон като човекът, който е рисувал по-грозно от най-грозното нещо на света. Демокрацията и карикатурата вървят ръка за ръка – ако едното изчезне, ще изчезне и другото."

"Карикатурите в България имат много особено място – добавя политологът Димитър Ганев. – Имали са много важно място и преди промените, по време на тоталитарния режим. Един от големите скандали в началото на 70-те години е сборникът народни епиграми "Люти чушки" на Радой Ралин и Борис Димовски. Това е може би първият момент, когато духовете започват да се разбунват."

За Плантю карикатуристът е барометър за свободата на словото, но със социалните мрежи контекстът значително се променя:

"Понякога рисунките не се разбират. Рисуваш я тук в София, но може да остане неразбрана на десет хиляди километра или на 50 метра. Именно това се случи с приятелите ми от "Шарли Ебдо". Новост за карикатуристите е, че ни упрекват вече и за карикатури, които никога не сме рисували."

Не друг, а самият кардинал Ришельо е изобретателят на социалните мрежи, отбелязва френският карикатурист, защото е казвал: "нека ми дадат десет реда, написани от ръката на най-почтения човек, и ще намеря за какво да го обеся."

Затова педагогическата работа е изключителна важна и Плантю, който работи с деца, ще посети няколко софийски училища, защото трябва да бъдем подготвени, а и колкото и удобен инструмент да е интернет, той може да се превърне в демон.

В работата си карикатуристът борави със стереотипи. За да отдаде дължимото на френското клише – франзелата, която наскоро е влязла в списъка на ЮНЕСКО на нематериалното културно наследство, Плантю рисува символа на организацията, но заменя колоните с малки франзели.

Каква е връзката между демоните и демокрацията?

"Срещу демона Путин – нарисувах го като дракон – е нашата малка Европа, която понякога е демонична. Критикуват я, но тя е избрала на коя страна да застане. А може би демокрациите ни са демонокрации."

Личен демон на Плантю е страхът от бялата страница, но цитира опита на белгийския карикатурист Филип Гелюк, който рисува само на синя хартия и вече не се страхува от белите листа.

Снимки: БГНЕС, Мария Стоева

По публикацията работи: Анна Фуцкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

България вече може да се появи на картата на европейското геометрично изкуство

Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек . Водещата и свързваща идея при него е свободата на автора, но и на неговата публика. Визуално, чрез геометричното изкуство..

публикувано на 04.02.25 в 15:45

Български студент представя оригинален шрифт на триенале на типография в Полша

VFU (Visionary Font Ultra) – това е наименованието на шрифт, с който третокурсникът от Варненския свободен университет, Володимир Федотов се представя на Международното триенале на типография в Полша.  "За създаването на един шрифт е нужно..

публикувано на 02.02.25 в 07:15

За чудесата в живота, вярата и светлината… новият български филм "Не затваряй очи"

За чудесата в живота, за способността ни да следваме пътя и да не предаваме вярата си е новият български филм "Не затваряй очи", който тръгва по кината в страната на 31 януари. Разказана накратко, историята е следната: един свещеник – отец Павел,..

публикувано на 31.01.25 в 20:30