Кой не познава курортното ни крайморско градче Созопол, кой не е почивал там поне веднъж в живота си… Созопол, със старинните дървени къщи и с тесните калдъръмени улички, които те отвеждат право към морския бряг, става вдъхновение и за талантливия наш оператор и фотограф Асен Шопов. Той е известен сред професионалната гилдия повече в Прага, отколкото в родната София, тъй като живее там от 40 години. Асен Шопов се завърна наскоро в родината, по покана на Чешкия център в София, където беше открита изложба с негова художествена фотография. За обектите на своето въображение в Созопол Асен Шопов казва: "Тук, като никъде другаде, усещам някаква интимна хармония и постепенно се изпълвам с вдъхновение за нови планове и мечти...градът ме загръща с хилядолетните си тайнства, а пък близостта на морето напомня за вечността. Созопол има много, много лица". Оказва се, че освен за българите, това е любимо място и за много туристи от Чехия, които често посещават Българското Черноморие.
За Чехия Асен Шопов заминава случайно, след приключване на службата си в казармата у нас. Тогава в Академията за театрално и филмово изкуство са обявени три нулеви години на прием за всички кино специалности. Това кара младия фотограф през 1984 г. да продължи образованието си в Академията за филмово изкуство FAMU в Прага. Дипломира се в специалността "Кино и телевизионно операторско майсторство", а днес е доцент по филмово, телевизионно и фотографско изкуство и нови медии. Изявява се в редица популярни филмови, телевизионни и рекламни проекти. Безспорно той заема видно място сред чешките кинооператори, а най-голямото признание идва с участието му в заснемането на филма "Желари" (Чехия, Австрия, Словакия), който получава номинация за "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм през 2004 г.
В изложбата "Нашият Созопол", с която Шопов се завърна в родината, проличава стремежът му да избяга от документалното заснемане на обектите и да им придаде нетрадиционен, дори "импресионистичен" вид. Но тъкмо в това е чарът на изкуството, че то може да изненадва и да провокира публиката. "Това не е първа моя изложба, първата беше в Студентски дом (в София), когато бях на 17 години. Тя беше черно-бяла фотография, тогава започнах да навлизам в тайните на фотографията" – казва Асен Шопов за своето прохождане в изкуството:
"Въпреки че това беше като първа стъпка към операторското майсторство, любовта ми към фотографията остана, но се опитвам да разгранича двете дисциплини (операторското майсторство и фотографията), които са колкото подобни, толкова и съвсем различни. На мен много ми харесва Прага, това е прекрасен град, но също така съм влюбен и в Созопол и в България въобще. Въпреки че съм от 40 години извън страната, аз не съм престанал да се чувствам българин. Доказателство за това е и тази изложба, която е посветена на Созопол и моето отношение към този град.
Созопол е любимо място, ходя там от дете с моите родители и с брат ми. Снимам Созопол, откакто се помня, но тогава, през 2020 г., заради пандемията, макар и в летния сезон градът беше почти празен откъм туристи. Това ме вдъхнови да запретна ръкави и да снимам. Любимото ми място е старинната част на града, по-специално църквата "Свето Успение Богородично", която е построена през XV в. Тя е почти изцяло вкопана в земята поради правилата, които е имало тогава в рамките на Османската империя. Но трябва да си призная, че моят натюрел (като оператор и фотограф) не е документалистиката, аз предпочитам стилизирани неща, където се изгражда атмосфера посредством светлина, декор, движение на камерата. Всъщност неща, които са по-скоро постановъчни, отколкото копие на действителността. Това е моето амплоа в професионалната ми работа. Но иначе документалната школа в Чехия днес е много силна."
За постигането на успех в чуждата страна Асен Шопов поставя на първо място комуникацията с хората там, и с колегите. Още в началото на следването си в Чехия той научава чешки език и това му помага да се чувства добре и да бъде добре приет:
"Мисля, че няма голямо различие между нас и чехите сега. Вярно е, че преди промените те се отнасяха с малко пренебрежение не само към България, но и към целия Балкански регион, въпреки че нямаха друга възможност по това време да ходят на море, освен да идват в нашите курорти. Днес обаче всички сме в ЕС, така че кой знае какви разлики в манталитета не усещам. Естествено, ние сме по-темпераментни, по-чувствени, защото сме южен народ, а те са малко по-умерени. Това, което ми се иска да видя и в нашето общество, е по-голяма прецизност и повече лична дисциплина в работата. Това все още ни липсва. Прибирайки се тук, малко ме дразнят мръсните улици и други подобни неразбории, но трябва да си призная, че от последния път, когато бях в тук през 2020 г., откогато са и болшинството от фотографиите, досега, нещата в България доста са се променили към по-добро. Вижда се, че са пооправени фасадите на много от сградите в София и това мен лично много ме радва."
Чуйте повече от звуковия файл.
Снимки: Гергана Манчева, Славена Илиева
Въпросът за възстановяване държавното финансиране на вестника на българите в Украйна „Роден край” бе поставен пред форума „33 години независимост на Украйна: общ път към постиженията и приносът на представителите на националните малцинства на Украйна”,..
И през тази година Генералното консулство на България в Ню Йорк подкрепя призива на прославения ни писател Георги Господинов „Подари книга за Коледа“. Всеки български гражданин, който посети дипломатическото ни представителство, може да си избере..
Българското културно дружество "Мартеница" (Bulgarisches Kulturforum Martenitsa e.V.) в германския град Щутгарт чества две десетилетия от основаването си с концерт под надслов "20 години Мартеница". Официалното събитие е на 7 декември от 17:00 часа..