Днес започва тридневното честване на Рамазан байрам- един от най-големите празници за хората с мюсюлманско вероизповедание, редом с Курбан Байрам. След 30-дневен пост, вярващите в Аллах отправят молитва – Байрам намаз, след което сядат на богата трапеза, обсипана с различните сладки специалитети, но най-често баклава.
Рамазан байрам тази година е различен, казва в обръщението си към мюсюлманите в България Главният мюфтия д-р Мустафа Хаджи:
„Уважаеми братя и сестри мюсюлмани, Рамазан свърши и ние днес сме на Байрам. Този Рамазан беше по-различен от миналите години, тъй като повече млади хора говяха през деня и посещаваха дхамиите през нощта. Наистина това ни даде възможност да бъдем по-сигурни в себе си и да бъдем по-щастливи. Убеден съм, че и след Рамазан младите хора ще продължат да имат връзка с религията, защото всеки разбра, че религията е източник на духовна енергия и на щастие. Аллах да приеме ибадета /смирение и служба в името на Аллах-бел.ред./ от всички, Аллах да ни даде възможност да посрещаме с много години Рамазан и Байрам. Да ви е честит Рамазан байрам!“
И макар все още да не са оповестени окончателните данни от преброяването на населението в страната от 2021 г., известно е, че изповядващите ислям у нас са над 10 % от гражданите на България. Не са малко и българските мюсюлмани, които празнуват Рамазан байрам зад граница.
Гюлбеяз Сар от 2016 г. живее в гр. Оснабрюк, Германия. Работи като медицинска сестра. Заедно със семейството си, с голямо вълнение посрещат и тази година Рамазан байрам, но усещат и голяма тъга. “Далеч сме от роднини и близки. Много ни липсват. Особено, когато е Байрам, тази липса се усеща много повече” казва Гюлбеяз.
“В гр. Оснабрюк живеят много турци, има много мюсюлмани. Живеем в една среда с мюсюлманите тук. В непрекъснат връзка с тях. Спазваме обичаите си и заедно празнуваме Байрама. Всъщност няма кой знае каква разлика с честването на Рамазан байрам в България. През месец Рамазан се организираха вечери ифтар. Тук има четири джамии. Ние посещавахме Голямата джамия. Във връзка с ифтарите джамиите имаха следния девиз: “Сплотеност, единство, приятелство”. На тези вечери хората имат възможност да се видят с приятели и познати, с които не са се виждали от много време, общуват, забавляват се”- разказва Гюлбеяз Сар пред Бедрие Хализ от турската редакция на Радио България и продължава:
“Искам да споделя, че може да сме далеч родината си, но в Германия немците уважават вярата и религията на всеки човек. Работодателите те посрещат с разбиране и ти дават възможност да изповядваш своята религия и да празнуваш Байрама. Същото се отнася и за училищата. Ние имаме възможност да спазваме обичаите си. Тук получаваме разбиране и уважение.”
Ебру Ахмед, заедно със семейството си живее в австрийската столица и учи право във Виенския университет:
“От две години празнуваме Байрама във Виена. Преди това винаги празнувахме в България. Първият ни Байрам тук беше изпълнен с тъга, защото много малка част от любимите ни хора бяха с нас. Ние сме свикнали цялото семейство, всички роднини да се събираме, да празнуваме заедно. Поради тази причина ни беше мъчно. Тук също имаме роднини, семейни приятели. На Байрама те ни посещават или ние отиваме у тях. Имаме братовчеди в други градове, с които се виждаме и си честитим Байрама. В такива дни, това е единственият начин да се справим с носталгията, която усещаме. ”
Снимки: БТА, личен архив
Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..
Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..
Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..