Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Наплив към планините в разгара на непоносимите жеги

Нидерландци, белгийци, поляци, французи и германци са сред най-големите фенове на планинските преходи у нас

Снимка: БГНЕС

Това лято планинските ни хотели, къщи за гости и хижи, се радват на голям туристически интерес, особено през уикендите, когато е почти невъзможно да откриете свободни места, показва проверка на Радио България. Някои бази са предварително резервирани до края на сезона. И тъй като търсенето определя предлагането, цените растат. Нощувка за двама в скромна къща за гости в планината варира средно между 70 и 100 лв., като напоследък тенденцията е да се отдава цялата къща под наем на вечер на цени, започващи от 200 -300 лв. Широк е спектърът от предложения и на планинските ни курорти, където цената зависи от категорията на хотела, начина на изхранване и наличието на спа зона и т.н., но и там се наблюдава сериозен ценови ръст.


Млади хора, семейства с деца и чужденци са сред най-честите гости на планинските ни бази, които са изходен пункт за пешеходни преходи на прохлада сред природата.

„Дали е Витоша, дали е Рила, Пирин или Стара планина, търси се височина над 1400-1500 м. Там е по-хладничко, по-сенчесто, попадаме на предимно горски пояс – казва Петър Стоянов, хижар, доброволец и съпредседател на Български планинарски съюз. – Юли и август са стабилни месеци без резки промени в атмосферните условия и са подходящи да се изкачите до високите планини Рила и Пирин, до върхове и езера – кой където иска да отиде. Ако си прецените внимателно маршрута и не надценявате собствените си  физически възможности, не би трябвало да има планина у нас, която да ви изненада, но е много важно добре да се подготвите предварително.“

Гъста мрежа от пешеходни пътеки покрива по-голямата част от планините в България. Актуална информация за тях ще откриете в сайта, създаден от група любители. В интерактивна карта те са нанесли около 70 % от маркираните маршрути, както и някои необозначени пътеки.

„В България имаме добрата възможност да разполагаме с хижи на пешеходно разстояние по-малко от един ден и не се налага да се нощува някъде в пустошта в преход между две хижи – обяснява Петър Стоянов. – Имаме достатъчно гъстота на хижи по маршрутите, за разлика от други държави в Европа. Навремето предците ни, които са изграждали хижите на доброволни начала, са преценили, че е хубаво на разстояние от 6-8 часа да има хижа или заслон. Така че ако няма хижа, има заслон. През последните 20-30 години са изградени няколко аварийни заслона на едни от най-натоварените маршрути, като например между Калофер и връх Ботев (в Стара планина), където бяха построени няколко такива.“

Нидерландци, белгийци, поляци, французи и германци са сред най-големите фенове на планинските преходи у нас. Повечето са индивидуални туристи и сами организират пребиваването си в планините ни чрез интернет:

Моите наблюдения са, че чужденците отделят много повече внимание и време за своята подготовка. Разучават хартиените карти, които все още са си актуални, ползват приложения със сателитни изображения, проучват си нещата и нямат проблеми с придвижването в планината. Основните маршрути, за които идват са международните Е 3, Е4 и Е8, които са добре познати в Европа, има достатъчно информация и онлайн приложения за тях“, казва в заключение Петър Стоянов.

Вижте още:

Снимки: БГНЕС, БТА





По публикацията работи: Михаил Димитров

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10