В българския календар, Игнажден е народен и църковен празник, който се отбелязва от православната ни църква на 20 декември. Посветен е на св. Игнатий Богоносец, ученик на Йоан Богослов и епископ на Антиохийската църква, загинал мъченически за Христовата вяра, при римския император Траян, през 108 г. сл. Хр. Църковният летописец Сократ споменава, че св. Игнатий първи въвел в богослужението антифонното пеене – по подобие на ангелите, възпяващи Светата Троица от две противоположни страни. Що се отнася до произхода на името "Богоносец", което и самият св. Игнатий използва за себе си, има различни сведения, които се разминават. Според православната ни църква, прозвището има връзка с мъченическия подвиг на светеца и това че изживявал по изключителен начин своето общение с Христос, с ясното съзнание, че носи Бога в сърцето си.
По българските земи, евангелското предание за светеца се преплита с народните вярвания и обичаи около тържествата, свързани със зимното слънцестоене и началото на прехода между новата и старата година. В този смисъл е и специалното внимание, което домакините придават на госта, който пръв влиза в дома им на този ден.
По думите на Илия Вълев, доктор по етнология и главен асистент в Института по етнография и фолклористика към БАН, Игнажден се свързва с интересни поверия около първия прекрачил прага на дома, така наречения "полазник":
"Сутрин обикновено се става рано, за да може стопанката да почисти и приготви дома за първия гост – посочва етнографът. – Какъвто гост влезе в дома ти – такава ще бъде и годината. Интересното е всъщност, че на този ден се приема и да не се ходи много на гости. Избягва се, защото и самите хора не искат да им се носи славата, че са добри или лоши "полазници". Много зависи и как стопанката възприема този, който евентуално ще дойде на гости, а също и как той самият се отнася към този дом. Според обичая, се кани имотен човек, със щастлив живот, радващ се на крепко здраве, щастие и благополучие, за да предаде с идването си благоденствие на дома, в който влезе. Много хубаво е и дете да прекрачи прага на дома. Заради своята чистота и невинност, то е особено чакан гост."
Илия Вълев припомня евангелското четиво и думите на Христос, който предупреждава учениците си да станат чисти и добронамерени като детето, за да наследят Царството Божие. "Свети Игнатий всъщност е детето, което Христос слага на скута си", отбелязва изследователят и цитира думите на Иисус от евангелието от Матей (18:4-5): "Ако се не обърнете и не станете чисти като деца, няма да влезете в Царството небесно. Който се смири като това дете, той е по-голям в Царството небесно; и който приеме едно такова дете в Мое име, Мене приема." В тази връзка е и народното осмисляне, че детето, което няма задни мисли като възрастните, напомня за почитания на Игнажден св. Игнатий Богоносец. "Затова то е най-добрият гост", отбелязва Илия Вълев.
"Всъщност в миналото сме били може би по-вярващи и леко суеверни, в една или друга степен. Ритуалите са следвали всекидневието и заобикалящата действителност – през земеделието, животновъдството и поминъка. Днес, в твърде комерсиалния свят, вярата е изкривена по друг начин. Спазваме, може би, само видимата част на ритуалите, без да осмисляме защо точно го правим. Хубаво е да се замислим за това. Вярата по принцип е трудно да се обясни. Затова е добре да се чете и да се осъзнава прочетеното на практика. Ние, като християни, не трябва да даваме гласност на празни суеверни практики и само привидно да спазваме някакви ритуали за късмет. Важно е да очистим сърцата си, това е и смисълът на поста и скромната постна вечеря на Игнажден – да се приготвим за светлото Рождество Христово."
Вижте още:
Снимки: pravoslavieto.com, БТА , Регионално експертно-консултантските и информационни центрове "Читалища" – Силистра, НЧ "Възраждане" – село Ситово
Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..
Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..
Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..