Имената на първите туристи, "покорили" Витоша, тяхната екипировка и маршрути на изкачване – с тези и много други любопитни експонати привлича вниманието на столичани изложбата "Туризмът на Витоша – от първите стъпки до днес". Тя е подредена в Регионалния исторически музей – София под формата на временна експозиция.
Историята на туристическото движение започва от следосвобожденската идея на столичните интелектуалци за поглед към планината като място за разходка и вдъхновение. Визуалният разказ в изложбата проследява развитието на туризма и превръщането на Витоша в модерна четирисезонна дестинация.
Учредяването на туристическия клуб "Урвич" (1889 г.) е началото на организираното планинарско движение у нас. Шест години по-късно, през 1895 г., Алеко Константинов реализира своя замисъл за масово покоряване на Черни връх. В експозицията присъства списъкът с всичките 300 участници, успешно завършили това изкачване.
Веществената ретроспекция от миналото на Витоша включва още туристическо облекло, принадлежности за планински походи, образци на документи, отличителни знаци, грамоти и други. Вербалният разказ към изложбата на Регионалния исторически музей се допълва с информация за обявяването на Витоша за природен парк с указ на цар Борис III от 1934 г. Фигурират и данни за хронологията на построените хижи и заслони, направените чешми и беседки, изградените пътища и маркировки, появилите се почивни домове и хотели. Документалната част включва и информация за построените лифтови съоръжения, както и на пистите за ски спорт на Витоша.
И днес планината притегля неудържимо любителите на планинското колоездене, алпинизма, спортното ориентиране, конната езда и други, всички те са поканени да разгледат изложбата, която продължава до 28 април 2024 г. на пл. "Бански" 1 в София.
Снимки: БГНЕС, Красимир Мартинов, РИМ-София
Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..
Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..
"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..