Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тревожни тенденции очертава проучване за използването на електронни устройства сред българските ученици

Снимка: pixabay

96% от българчетата гледат телевизия по няколко часа дневно, а 83% използват смартфон, показва проучване на "Сова Харис". Резултатите бяха представени на организирана от СЕМ дискусия на тема "Децата и медиите". Едва 13 на сто от подрастващите четат книги за удоволствие, а родителите не са достатъчно запознати какво децата им гледат в интернет и по телевизията, показва още статистиката. Стряскащите данни не спират дотук - средно на 2 години и 6 месеца децата започват да гледат телевизия. Средната възраст, на която те започват да използват електронно устройство, е 5 години и 9 месеца. Първия си смартфон децата получават средно на около 8-годишна възраст, а едва по-късно, започват да използват компютър, сочат отговорите на 1305 деца и 1535 възрастни. 73% от децата, които използват смартфон, го правят всеки ден, средно над 2 часа.

"Съдържанието, което децата гледат в интернет, можем да разделим по следния начин – 75% гледат музикални клипове, съдържание в социалната мрежа Тик-Ток – 69%, игрални филми или сериали – 42%" - посочва Галина Милкова от агенцията, провела проучването.

Дори родителите да са поставили граници на информацията и жанровете, които да достигат до децата им, много често, когато те използват електронното устройство, около тях не присъства никой възрастен.

"Ние сме заключили, че родителите не са достатъчно запознати със съдържанието, което децата им потребяват - независимо дали гледат телевизия или играят на мобилни устройства. В проучването родителите са отговорили, че медийното съдържание, което децата им потребяват, в най-голяма степен помага за развитието на социалните умения на детето, следва креативността на детето, най-ниско е оценена физическата активност на детето. Тоест болшинството от родителите смятат, че медийното съдържание по-скоро вреди върху физическата активност на детето – посочва госпожа Милкова и пояснява причините да зададат и още един въпрос: - В днешно време електронните устройства формират навиците и интересите на децата, затова за нас беше важно да зададем и въпрос дали четат книги. Едва 13% четат за удоволствие, 31% четат само това, което е задължително за училище, 24% - ако родителите ги накарат да четат, 7% изобщо не четат".

Изводите от друго проучване, направено по поръчка на СЕМ, също показват, че учениците прекарват твърде много време пред екрана на различни устройства. Това има сериозни последици върху психиката им, както и върху възможността за интеграция и дисциплина.

"Наскоро имах разговор с юноша, който беше изпратен при мен, защото ходи без домашни, говори в час и т.н." – обяснява училищният психолог Анет Маринова. – "Когато го попитах къде е за него истинският живот, ако не училището, кое е важно за него, той ми разказа, че играе игра, в която е изключително запленен от героите, които може да си избира. Разказа подробно за лошия герой, на когото може да избира цвета на косата, на очите и пр. Т.е. по някакъв начин това е свързано с темата на юношеството - "Кой съм аз?", и няма нищо общо с моралното разбиране, с ценността на това какво е добро и какво е лошо."

По думите ѝ, "да вярваме, че чрез медиите децата ще се развиват емоционално, социално е наивно".

"Мисля, че и родителите трябва да бъдат във фокуса по отношение на това тяхно разбиране. Това, което се е променило в семейството, е свързано именно с препредаването на правилата и влизането в цивилизацията, защото другото голямо оплакване на училището е, че не се спазват правилата и думите на авторитетите, на възрастните нямат никаква стойност за децата, което означава, че в основата има нещо, което значително се е разклатило" – категорична е тя.

Затова не е случайно, че училището е натоварено с едно обществено очакване да може направи нещо с това, което психологът нарича "страдание на детството и юношеството с форми на патология на социалната връзка".

Необходимо е родителите да имат по-висока медийна грамотност и да знаят как да говорят със своите деца по отношение на интернет заплахите – обясни и психотерапевтът Детелина Стаменова:

"Бях неприятно изненадана, че 33% от родителите използват електронни устройства за приспиването на децата, както и че децата ги използват и преди да си легнат, тоест между 20 и 24 часа вечерта. Това им пречи да заспят, от което страдат всички останали техни способности".

Според психотерапевта родителите на поколенията след 2000 година, имат нужда от подобни общи насоки, които да им покажат как да намалят вредата от времето пред електронните устройства върху здравето на децата им.

Текст: Йоан Колев /по тема на Цветомир Цветанов, БНР Видин/

Снимки: Pixabay



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Автобус с българска регистрация катастрофира в Турция, единайсет души са ранени

Единайсет пътници пострадаха в катастрофа с български автобус, съобщи Генералното ни консулство в Одрин. Превозното средство, което е пътувало от Истанбул за Добрич, е излязло от платното, ударило се е в дърво и се е преобърнало вчера на обед на около..

публикувано на 20.04.24 в 09:23

Красотата на физиката представят с Ден на отворените врати във Физическия факултет на СУ

Забавни физични експерименти от всички области на физиката, демонстрации на методи за търсене на нови светове в Космоса, необходимите условия за да наречем една планета "близнак на Земята", среща с българските търсачи на екзопланети към катедра..

публикувано на 20.04.24 в 08:10
Христо Проданов

40 години от първото българско изкачване на Еверест

Тази година се навършват 40 години от първата българска експедиция за изкачване на най-високия връх на планетата – Еверест. На 20 април 1984 г. върхът е изкачен без кислородна маска от 41-годишния Христо Проданов по най-трудния западен склон. Той..

публикувано на 20.04.24 в 08:05