Един от най-добрите цигулари в света и концермайстор на Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам Веско Ешкенази отново си е вкъщи, в родната София. Повод са двата заключителни концерта от Националното турне на проекта "В света на музиката” на маестро Ешкенази, виртуозната акордеонистка Вероника Тодорова и оркестъра на Плевенската филхармония под диригентството на Георги Милтиядов. На 1 ноември музикантите ще излязат на сцената на Конгресния център във Варна, а на 7 ноември ще бъдат в Сливен за концерт в едноименната зала. Началото и на двата концерта е 19 часа българско време.
"В света на музиката" е много специфичен проект и съм изключително благодарен на Плевенската филхармония и лично на нейния директор Любомир Дяковски, че откликнаха на идеята ми да направим такава програма" – разказва в специално интервю за Радио България Веско Ешкенази.
"Това не е обикновената програма, на която един цигулар излиза да свири като солист на един оркестър. В нея освен мен участват и Вероника Тодорова, прекрасна българска акордеонистка и Георги Милтиядов, който е не само диригент, а и също така аранжор на всички произведения, които са направени в програмата. А те са от Моцарт, през Пиацола, през едно авторско произведение на Вероника, което е написала специално за нас.
Минаваме през времето и отиваме чак до група Queen и Фреди Меркюри и Майкъл Джексън. А ако мога да издам една тайна, тъй като обновяваме програмата непрекъснато, за да я правим все по-интересна, свирим музика и на група AC/DC, което е наистина доста шокиращо в първия момент. И колкото и да е странно, една подобна музика на група като AC/DC, направена от Георги Милтиядов за оркестъра, цигулка и акордеон започва да звучи страшно симфонично и тогава разбираш, че хубавата музика, няма значение дали е писана преди 200 години или сега, когато е написана честно и красиво тя е едно цяло."
Тази музика се и свири лесно – уточнява Веско Ешкенази. Тя говори за себе си и казва всичко, което композиторът е искал да предаде на музикантите и съответно на публиката, убеден е той. Началото на проекта "В света на музиката" е поставено през 2022 година и от тогава до днес музикантите са обиколили редица големи и по-малки градове из България, сред които Плевен, София, Пловдив, Троян, Варна, Бургас, Созопол, Несебър, Поморие, Копривщица, Сливен, Ямбол, Стара Загора, Велико Търново, Силистра, Русе, Добрич, Дебнево и много други. Залите винаги са пълни казва ни с усмивка Ешкенази. Особена радост за музикантите са младите в публиката, понякога дори деца, защото по-този начин се възпитава отношението към класическата и световна музика.
"Били сме на места като Монтана (Северозападна България) например, където миналото лято в един много горещ ден с 40 градуса температура навън, залата нямаше климатизация, и ние не очаквахме някой да дойде. Залата се препълни от хора и бях много учуден, щото аз лично не бих отишъл в тази жега. Но на такива места, на които хората наистина имат огромна жажда да чуят нещо такова в България, в малки и големи градове, съм забелязал, че когато представиш подобен проект, залите се оказват малки за всички желаещи да го чуят. Бяхме в Троян миналата година и отпред стояха хора буквално часове преди концерта да се редят, за да могат да влязат в залата. Наистина няма граници и когато нещо е направено хубаво, с отговорност и си вложил всичко от себе си, мисля че тогава от само себе си хората откликват и искат да го чуят."
Музиката пробужда! И тъй като концертът във Варна е в Деня на народните будители – 1 ноември, питаме Веско Ешкенази, кой е неговият личен будител:
"Моята баба Виолета всъщност, която ми е дала цигулката в ръцете, така да се каже. Тя е дала цигулката в ръцете на цялото ни семейство. Тя беше човекът, който каза: "Започни да свириш и ще видиш колко красив инструмент е, ще разбереш, колко е важна музиката за хората и че няма нещо по красиво от нея". Мисля, че по-ясно от това въплъщение на думата будител, човек да ти отвори очите за нещо такова, няма. Когато говорим за будител това е личност-явление и моите будители в момента са в миналото, за съжаление. И не го казвам защото искам да съм песимист, но това са хора, които са ми показали наистина пътя в живота. Освен баба ми, това са моят професор в "Гилдхол скул” в Лондон Ифра Нийман и нашият велик диригент, който отдавна не е с нас, но трябва да го спомена – Емил Чакъров. Те са ми предали огъня и за мен те ще си останат хората, които са ме събудили за това, което правя в момента."
А работата на маестро Веско Пантелеев-Ешкенази е на световно ниво. Вече четвърт век той е първа цигулка в Кралския Концертгебау оркестър на Амстердам, като печели конкурс за мястото едва 29-годишен. С нескрита гордост заявява, че българската музикална школа е една от най-добрите в света и таланти у нас не липсват. Затова и той е толкова често в родината и вписва в препълнения си календар участия в проекти като "В света на музиката". А веднага след концерта с Плевенската филхармония в Сливен виртуозният ни цигулар се връща обратно в Амстердам, където започва подготовка с Кралския Концертгебау оркестър за турне в САЩ.
"С две програми отиваме там – със симфония от Малер, а другата е със симфония от Шуман. Започваме турнето от щата Флорида. Надяваме се всичко там да е наред. Знаем засега, че концертите ни ще се осъществят в различни градове на Флорида. След това отиваме в Ню Йорк и Вашингтон. Турнето започва на 16 ноември и ще продължи две седмици."
Вижте още:
Снимки: личен архив на Веско Пантелеев-Ешкенази
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...