Държавната агенция по метрология започна кампания "Безопасно лято". Очаква се тази седмица да бъдат проверени около 100 обекта за продажба на слънчеви очила. В морските курорти инспекторите ще проверяват качеството на гумените играчки, които родителите купуват на децата си за плажа.
Слънчевите очила имат класове на филтрите за защита от едно до четири, като най-високият – четвърти, е забранен за шофьори, обясни Валентин Чиликов от Агенцията по метрология:
Скиорите ползват такива, велосипедистите по време на състезания. Те дават може би най-добрата защита, но в същото време ограничават видимостта в определен момент, затова са абсолютно забранени за шофиране.
В градски условия и за плажа са достатъчни очила със защита от втора или трета степен. Когато избираме своя чифт, трябва да получим инструкции за употреба на български език и да разгледаме реквизитите по самите очила. Ако приемем, че една стока има всички реквизити, потребителят би могъл да се ориентира маркировката за съответствие: Важната информация е в инструкцията за употреба, която е изготвена от производителя.
Без инструкцията за употреба никой потребител няма как да установи дали са годни.
Не става ясно как да разберем дали стъклата на очилата ни са истински или не, ако са фалшифицирани всички необходими знаци и лепенки по тях. В първите две проверени оптики нарушения нямаше, а оптиците, макар и неофициално, препоръчаха да погледнем дали има фабричен номер на стъклата. И още – качествени очила под сто лева не могат да бъдат намерени на пазара.
Цената не може да е единственият ориентир за качеството и на надуваемите стоки за плажа, например като детските пояси: Това не са средства за спасяване. Това са играчки и това също трябва да се има предвид, в тази посока са най-често срещаните нарушения. При някои от играчките с определени багрила трябва да имат и определено качество от тези материали, които са произведени, за да не се получават и алергични реакции, което също е много важно, допълни Валентин Чиликов, но така и не обясни как да разберем какво е качеството на продукта, който възнамеряваме да купим.