Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Шуменски университет

Млади еколози променят света

Традиционна конференция на катедрата по биология към Факултета по природни науки на Шуменския университет се провежда за 12-ти път. Тя е платформа и за представяне на интердисциплинарни изследвания, в която тази година ще участват 63 студенти, ученици и преподаватели.  Всеки от участниците във форума представя своите изследвания, които са правила с..

публикувано на 19.04.24 в 16:22

Програмиране за всички

Второто издание на отборното състезание по програмиране "Лудогорие хак" ще се проведе от 19 до 21 април в Търговище.  Организатори на събитието са Иван Димитров и Емилиян Кадийски, съответно от Дигитално общество Разград и Дигитално общество Търговище. Те са програмисти, които обичат работата си и искат да създадат общество на хората от Лудогорието..

публикувано на 19.04.24 в 12:19
СУ

PISA в Шумен

Шуменски ученици участваха в проучване на PISA по чужд език. Подобно изследване се провежда за първи път сред деветокласници, които изучават английски език като чужд.  В него участваха и възпитаници на шуменското Средно училище „Панайот Волов“. Това е единственото училище от Шуменска област, включено в пилотното изследване на PISA тази година...

публикувано на 17.04.24 в 12:12

Отличие за Жанет

Единайсетгодишната Жанет Радева от Начално училище „Илия Рашков Блъсков“ в Шумен спечели първо място на националната олимпиада „Знам и мога“.  С победата си четвъртокласничката осигури домакинство за Шумен на 13-ото издание на състезанието, което ще се проведе догодина.  ,,Жани чете дори в междучасията и го прави с удоволствие“, каза за Радио Шумен..

публикувано на 17.04.24 в 12:00

Музей за Тутраканската епопея

Нов и иновативен музей „Тутраканска епопея – 1916“ отваря врати на 18 април в „Мемориал военно гробище“ в село Шуменци. Музейната сграда е пълна с нови технологии, които не само ще потопят посетителите в историята, но ще го накарат реалистично да я съпреживее. Това разказва директорът на Историческия музей в Тутракан Петър Бойчев...

публикувано на 17.04.24 в 11:06
Рила

Заедно към върха

Вече 7 години фондация „Ела и ти“ помага на хора с увреждания да изкачат планински върхове, да влизат в пещери и да прекарват пълноценно време сред природата. През тези години десетки хора със специални потребности от цяла България са видели с очите си Витоша, Рила, Пирин, Стара планина.    Това се осъществява с изцяло безвъзмездната помощ на..

публикувано на 17.04.24 в 09:11

Награди за роботика

Четири престижни награди спечелиха ученици от СУ „Сава Доброплодни“ в Шумен. Те участваха в националното състезание ,,Дни на роботиката ’24“, организирано от Техническия университет в София. Събитието се провежда всяка година и цели да се насърчи и мотивира развитието на роботиката и иновациите в областта на технологиите. Дали е успяло да..

публикувано на 17.04.24 в 08:58