Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Светослава Хайнова

Търсят помещение за клуб

„Търсим подходящо общинско помещение за клубна база на инвалидите в Шумен“. Това увери заместник-кметът по здравеопазване и социална политика Светослава Хайнова, потърсена от репортер на Радио Шумен.  Тя обясни, че след като се е оказало, че предложеното помещение в сградата на Бизнес центъра не е подходящо, се водят разговори за ползване на един от..

публикувано на 02.12.24 в 15:27

Шенген и бизнесът

Какво ще се промени за бизнеса в България, ако на 12 декември министрите на вътрешните работи на страните от ЕС кажат „да“ за България и Румъния за влизане в Шенген?  Темата за  сухопътния Шенген вече е в дневния ред на срещата на вътрешните министри в Брюксел . Ако гласуването мине, предстои и крайното потвърждение на решението от държавните глави..

публикувано на 02.12.24 в 12:33

Учителка преподава чрез театър

Преподаване на литература чрез театър – такъв подход е избрала учителката Айсел Бекирова от Русе. Нейните ученици са истински щастливци, защото от миналата учебна година усвояват българските автори, като ги поставят на сцена в час. Шестокласниците вече са правили драматизация на   „Под игото“ на Иван Вазов и на разказа „Серафим“ на Йордан..

публикувано на 02.12.24 в 09:03

Ветеранът на пазара

Най–възрастният производител и търговец на шуменския пазар е Петранка Керанова. На достолепните си 82 години тя е истински ветеран и в живота, и в занаята. Няма ден, в който да не я откриете на сергията и на пазара – и зиме, и лете, вече 28 години тя предлага сезонна продукция произведена в дворното и място край Шумен. Има си редовни клиенти и..

публикувано на 30.11.24 в 12:01

Червени панделки с послания

Върху червени панделки всеки имаше възможност днес да отправи свое послание към хора с ХИВ.    Щандът на здравната инспекция беше разположен пред Областната администрация в Шумен.   На минувачите бяха раздавани информационни материали и превантивни послания. За осмелилите се да попълнят специално подготвена анонимна анкета имаше..

публикувано на 29.11.24 в 14:28

За музея с любов

Историческият музей в Разград поде много интересна инициатива – да представя в социалните мрежи дарителите с афинитет към историята, които обогатяват фондовете му. Оказа се, че в Разградско има много щедри хора, които отвориха семейните албуми, отключиха ракли по тавани и мазета, преровиха гардероби и откриха в тях истински съкровища...

публикувано на 29.11.24 в 08:55

Писахте ли на Дядо Коледа за бонус?

След като празничните украси вече се поставени, може би много работещи сега пишат на Дядо Коледа да им донесе бонус. Данните на Българската стопанска камара показват, че 80% от работодателите ще изпълнят това желание. Чуйте кои са най-популярните коледни бонуси и какви са очакванията на шуменци на прага на празничния декември. Коментар на..

публикувано на 29.11.24 в 08:45