Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Един италианец на село

В шуменското село Ивански, което има над 1000 жители, своя пристан е намерил и един италианец, роден близо до Торино.  Преди повече от 30 години Антонио Абале идва в този край, за да се занимава със земеделие, естествено след като преди това се влюбва в красивата българка Офелия.  Срещата му с България е още по-отдавна, когато през 1987 г. е част от..

публикувано на 06.07.24 в 10:00

Обиколка на Европа с колело

„Русе и България имат нужда от своите герои.“ Така 20-годишният Радослав Драшков от крайдунаския град обобщава своята идея да пропътува хиляди километри по пътищата на Стария континент с велосипед. Младият човек е набелязал ясни цели и конкретни каузи, които ще бъдат водещи в неговото приключение. Една от тях е  да разкрие потенциала на Русе и да..

публикувано на 06.07.24 в 09:48

Кметове пред изпитание

Нужно е правителство, което да работи. Дори най-обикновените човешки неща се решават, когато всичко е подредено „нагоре“. Това заяви пред Радио Шумен Иванка Петрова, кмет на Смядово четвърти мандат и не скри, че този, макар и при толкова натрупан опит, може да се окаже най-труден. Много от нейните колеги в страната са изправени пред същите..

публикувано на 05.07.24 в 14:47
Милен Минев

Районен инспектор в действие

Познавате ли районния си инспектор? Виждали ли сте го? Търсили ли сте го за помощ? Все въпроси, на които мнозина не могат да отговорят положително. Това е хубаво, защото не сте имали премеждие в живота, в което да се наложи намесата на полицията.  Но днес полицаите празнуват и затова ще ви разкажем за полицая, който бди над един от..

публикувано на 05.07.24 в 08:30

Отличен за Денис

С две пълни шестици на държавните зрелостни изпити и с пълно отличие всяка година като възпитаник на Професионалната гимназия за чужди езици „Екзарх Йосиф“ в Разград, Денис Халил завърши училищните си години.  Матурата по български език и литература е взел с 97 точки, а по английски език с 96.50 точки. Печелил е и многобройни награди от конкурси,..

публикувано на 04.07.24 в 15:24
Иво Инджов

Пак ни изпращат на избори

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов беше длъжен да предложи правителството и то можеше да бъде избрано с висока степен на вероятност, но разделението в гласовете на ДПС унищожи този шанс, каза медийният изследовател и политически наблюдател Иво Инджов.  Другата причина предложеното правителство да не получи подкрепа е липсата на програма, липсата на..

публикувано на 04.07.24 в 14:30

Чистка или ново начало в ДПС?

"Чистка е за тези, които са свикнали с начина на работа в партията, а ново начало - за почетния председател Ахмед Доган", каза журналистът Тайфур Хюсеин за процесите в ДПС. След изборите бяха отстранени знакови лица от ДПС – Рамадан Аталай, Фелиз  Хюсменова и др. Организации се възпротивиха и изпратиха писмо до Ахмед Доган с призива да се намеси в..

публикувано на 02.07.24 в 13:39