Героите на Оноре дьо Балзак оживяха на сцената на Парижката национална опера и, по-актуални отвсякога, заиграха своята "Човешка комедия".
"Тромп ла Мор", първата френска премиера на парижката оперна сцена от пет години насам, беше очаквана с нетърпение. Тя е първият плод на един амбициозен проект на директора Стефан Лиснер за поредица от оперни творби, вдъхновени от френската литература. Идеята веднага е разпалила италианския композитор Лука Франческони, който, както сам разказва в интервю за вестник "Телерама", много отдавна носи в творческото си въображение един френски литературен образ: Вотрен, или Харере, или Тромп ла Мор, както е познат от превъплъщенията си в поредицата на Балзак. За композитора този символичен образ е живата присъда на великия писател и за днешния елит, потънал в съблазън и корупция, безцеремонно дърпащ конците на света и политиката с движение на милиарди капитали наляво и надясно. А съвременната опера според Франческони дава необятни възможности за сценично претворяване на този свят, защото е място за творчески експерименти и търсене на нови измерения.
И така, в две действия, но в три измерения (или по-точно на три нива) се разгръща новата постановка, дело на Ги Касие. Една след друга се откриват бляскавата фасада, задкулисният свят, който дърпа нейните конци, и мракът на подземието - точно както е в операта, в романите на Балзак и всъщност в живота. Многопластовото действие с накъсана хронология е голямо предизвикателство за артистите. Те явно са приели самоотвежено задачата да предадат разказа най-точно и правдиво, още повече, че либретото, макар и опростено, следва оригиналния текст на писателя.
Главният герой, с всичките му лица и мефистофелска съблазнитеност, е въплътен от Лоран Наури. Бас-баритонът успешно се е вписал в сложната роля, и то за отрицателно време, тъй като я е получил едва миналия декември. Романите на Балзак са му добре познати, актуалността на темата го вълнува, а и самата партитура очевидно подхожда на широкия му гласов регистър.
За мецосопрана Беатрис Урия Монсон, свикнала предимно с класически репертоар, участието в новата опера е откритие и предизвикателство. Така е и за диригентката Сузана Мелки, а очевидно и за самата публика, посрещнала премиерата с искрени аплодисменти. Добър знак, че парижките меломани възприемат и ценят съвременното оперно творчество, добър знак и за следващите опери от проекта: "Беренис" и "Сатенената обувка", предвидени за идните сезони.
Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..
Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..
В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до..
1909-та. Годината, в която френският журналист и автор Гастон Льору започва да издава в ежедневник, част по част, готическия криминален роман, с..
"Чак опашки не може да кажем, че има за тестване за коклюш, но има многократно повишен интерес към тестовете . Това е нормално предвид ситуацията в..