Димитър Вацов: Фалшивите новини са само малка част от медийната пропаганда

Представят резултатите от изследването "Антидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013-2016 година"

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Фондация за хуманитарни и социални изследвания представя днес в Центъра за култура и дебат "Червената къща" резултатите от  изследването "Антидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013-2016 година". В рамките на изследването са прегледани 3080 сайта, като в този брой влизат и официални институционални сайтове, както и фирмени сайтове. Направени са количествени измервания по ключови думи.

Около 30 пъти за четири години се надига употребата на пропаганден език, отбеляза в интервю за предаването "Преди всички" доц. Димитър Вацов от Управителния съвет на фондацията. Пиковете за пропагандата са свързани с различни протести и опити за съдебна реформа, когато се прави опит да се елиминира този сегмент от гражданското общество, който се опитва да упражнява публичен контрол върху властта, уточни той:

Във вътрешнополитически план пропагандата заработва около избори, но тя заработва и около други събития. Нейните пикове най-често са свързани с различни опити за съдебна реформа в българския случай, с различни протести – граждански, срещу ограничаването на избирателните права на българите в чужбина. Тя се опитва да елиминира този сегмент от гражданското общество, което се опитва да упражнява граждански контрол върху публичната власт, а във външнополитически план нейните пикове следват определени, важни за руския политически календар събития.

Изследването регистрира, че през 2013 са първите опити пропагандният език да се задейства като машина, каза още Димитър Вацов. По думите му медиите-бухалки започват да действат преди всичко на вътрешен фон, докато надигането на пропагандна вълна се разполага и във външнополитически план:

В български условия говорим за една доморасла пропагандна рамка. Не става дума само за медиите на Пеевски. Много по-широк кръг вече са заразени. Не можем да кажем, че медиите на Прокопиев – "Капитал", "Дневник" и гравитиращи около тях като "Медиапул" и "Клуб Z" са пропагандни, защото не провеждат еднотипни, клиширани тези.

Фалшивите новини са доста малка част от съвременната пропаганда, посочи още доц. Вацов:

По-важно е как се наслагват в общественото съзнание определени клишета, определени пропагандни тези – и това става въпреки и независимо от политическите събития. Всички политически събития биват пакетирани еднотипно и това има доста по-висок коефициент на ефективност.

Ако става въпрос за контрапропаганда в България, със сигурност има "русофобска пропаганда", която обаче тече на изключително маргинални нива – най-вече през блоговете. Този конспиративен дискурс е много пъти по-нисък от обратния – за европейската визия за бъдещето на България.

След обективирането на картината в това изследване неговите автори се надяват то да доведе до дебат, който да прочисти медийното пространство, което вече е заразено.

Цялото интервю слушайте от звуковия файл.