В зала "България" дойдоха много музиканти и меломани. Залата беше пълна. Всички те бяха привлечени от това да чуят една важна творба в музикалната история в изпълнение на блестящи солисти, двата най-добри български оркестъра, двата най-добри български хора и емблематичния Детски радиохор. Но също така важно е, че грандиозният концерт успя да постигне емоционалното въздействие - да предаде на публиката посланието, което е отправил авторът преди 55 години и което е толкова актуално и днес.
Военният Реквием всъщност е антивоенен, той е едно дълбоко пацифистично произведение, както изтъкна оперната прима Александрина Пендачанска в интервюто си за „Алегро виваче“. Написан е по каноничния латински текст и стихове от английския поет Уилфред Оуен, загинал на 25-годишна възраст на фронта по време на Първата световна война. Неговите стихове „Химн на обречената младост“, „Следващата война“, „Безсмислието“ предават преживяванията на войника в окопите по време на войната. Те се изпълняват от тенора и баритона и бяха интерпретирани силно от английския тенор Магнус Уокър и немския баритон Карстен Мевес. Всичко, което поетът може да прави, е да предупреждава!, казва поетът Уилфред Оуен. И творбата е вопъл на поета, посочи Александрина Пендачанска, вопъл на композитора Бенджамин Бритън да търсим обединение независимо от различията като пол, вяра или националност.
Навремето Бритън не е успял веднага да постигне заложеното от него музикално обединение. Той пише Военния реквием по повод възстановяването и освещаването през 1962 г. на Катедралата в Ковънтри, която е била разрушена по време на Втората световна война. И добавя още един символ в замисъла си да повери соловите партии на артисти от враждуващи по време на войната страни – сопрановата партия е създадена за Галина Вишневская от тогавашния Съветски съюз, тенорът е Питър Пиърс от Великобритания, баритонът – Дитрих Фишер Дискау от Германия. Съветските власти не разрешават на Галина Вишневская да участва в премиерата, но все пак година по-късно я пускат да осъществи първия запис на творбата под диригентството на автора с Питър Пиърс и Дитрих Фишер Дискау, Баховия хор, Лондонския симфоничен оркестър и хор, който БНР притежава в богатата си фонотека.
Можем да сме много горди, че името на българската оперна прима Александрина Пендачанска е вписано ярко в историята на Военния реквием на Бритън. Преди 3 години тя изпълнява сопрановата партия, създадена за Галина Вишневская, на фестивала „Ростропович“ в Москва с Лондонската филхармония. И неслучайно! Изключително добре й „лежи“ тази партия, която изисква и стабилни височини, и дълбоки низини, в която тя разгръща необятната си драматична сила на артист. Това почувствахме много ярко.
На Александрина Пендачанска всъщност дължим идеята за грандиозния концерт, който обединява двата най-добри и конкурентни български оркестри и хорове. Това е още един прекрасен символ. Сопранът и хоровете изпълняват латинския текст и свързват Реквиема с неговия литургичен корен. А третият план в музикалната композиция е детският хор, който символизира чистотата и невинността, прекрасно изпълнен от Детския радиохор.
Младият диригент Росен Гергов, който е възпитаник на Леополд Хагер и Сейджи Озава и вече беше изградил завидна творческа биография, преди да бъде поканен за главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР, ръководи великолепно концерта. Адмирации и за Смесения хор на БНР с диригент Любомира Александрова, за Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ с диригент Славил Димитров, за Детския радиохор с диригент Венеция Караманова. Всички те изградиха заедно истинско голямо музикално събитие. Отброихме повече от 7 минути финални аплодисменти, при които публиката беше „на крака“.
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
В споразумението между участващите в управлението формации има точка за прекратяване на нелегитимните влияния на партии и техните лидери в съдебната..
Още след изборите от ГЕРБ-СДС заявихме, че основен приоритет е стабилността на страната. Очертахме потенциалните партньори и реализирахме правителство..
ГЕРБ и Пеевски се опитват да запазят максимално контрол върху тази правосъдна система. Това заяви пред БНР а кад. Николай Денков, съпредседател на..