Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Кармен“ беше кулминацията на 72-рия Летен музикален фестивал в Брегенц

| обновено на 07.09.17 в 13:39


От 19-и юли до 20-и август в Брегенц се проведе 72-рият Летен музикален фестивал. Акцент и кулминация в програмата тази година беше оперната постановка "Кармен“ от Жорж Бизе, представена на ефектната открита сцена, изградена директно върху езерото Бодензее.


Летният музикален фестивал в Брегенц води своето начало от далечната 1946 г.  и е вторият по значимост фестивал  след Залцбург, който има своята забележителна традиция в Австрия. От 1946 г. досега  Виенските симфоници са постоянен партньор и официален оркестър на фестивала. Брегенц е столица на федералната провинция Форалберг и е разположен на брега на красивото живописно езеро Бодензее. Всяка година в продължение на един месец  хиляди туристи от цял свят посещават оперните спектакли тук. Според статистиката 61% от зрителите идват от Германия, 25% са жители на Австрия, 10% са  гости от Швейцария, а 4%  - туристи от други страни. Откритата сцена върху езерото Бодензее дава уникални възможности за оригинален декор, както и високо качество на акустика и техническо озвучаване. Бюджетът на фестивала е 20 000 000 евро, от които 5 700 000 са субсидия, а 1 300 000 - средства, дарени от спонсори. Капацитетът от зрителски места на откритата сцена  е 7 000 души на вечер, а цените на билетите варират от 30 до 345 евро. В историята на фестивала е записан и фактът, че през 2008 г. филм от поредицата  "Джеймс Бонд" с участието на Даниел Крейг е сниман в продължение на 10 дни сред впечатляващите декори на операта “Тоска“ от Пучини, която тогава се представя на изградената в езерото “плуваща“ сцена.

Тази година изборът на оперно заглавие във фестивалната програма беше шедьовърът на Бизе "Кармен“. Творбата на френския композитор се играе за трети път на открита сцена на фестивала в Брегенц, след представянето й тук през 1974 и 1991  г. Пищната обстановка беше дело на родения в Дания режисъор Каспер Холтен, който в момента е директор на Кралската опера в Лондон  "Ковънт Гардън", а фантастичната сценография е на британката Ес Девлин – мултижанров сценичен дизайнер, която изготвя зрелищни  визуални концепции и кулиси за концертите на поп звезди като Лейди Гага, Адел,
U2, Pet Shop Boys и др. В двата края на монументалната сцена в езерото бяха разположени две дамски  ръце, хвърлящи карти за игра във въздуха. Разпилените, сякаш застинали в пространството 59 карти са всъщност изключително сложна за изграждане техническа концепция – висока 24 метра, струваща 7 000 000 евро и даваща възможност за непрестанна сценична трансформация. Зад картите са инсталирани тонколони за озвучаване, а върху самите плоскости се появяват прожекции като визуални, мултимедийни ефекти в зависимост от сюжетното развитие на действието в операта. В своята режисьорска концепция и в избора на костюми Каспер Холтен прави препратка към  20-те и 30-те години на XX век и периода на Испанската гражданска война. Да, Кармен държи на своята свобода, но дали свободата не е и проклятие, пита Каспер Холтен и продължава: Кармен е фигура, носеща усещането за трагизъм. Тя се страхува да допусне някого твърде близко до себе си, но този страх от обвързване е типичен и особено актуален и за съвременния човек.

Всички 28 спектакъла на “Кармен“ на летния фестивал в Брегенц бяха 100%  разпродадени и гледани от общо 199 000 души. Постановката на операта бе приета с възторг както  от публика, така и от критика. Режисьорска концепция, сценография, музикална интерпретация – всичко в този спектакъл е в перфектна симбиоза, монументално като замисъл, възхитително като въздействие, със силни, запомнящи се кулминации, отбеляза музикалното списание Der neue Merker. Спектакълът на “Кармен“ беше излъчен и в ефира на Австрийската национална телевизия ORF 2, където беше проследен от 1 900 000 зрители. Диригент на продукцията беше известният Паоло Кариняни от Милано, който през последните години многократно застава на пулта на Метрополитън опера в Ню Йорк. Ефектна вокално и артистично, с чувствен глас беше французойката Гаел Арки в ролята на Кармен. Партията на Дон Хозе беше поверена на тенора Даниел Йохансeн, познат и на българската публика от гостуването си в София като изпълнител в ораторията “Годишните времена“ на Йозеф Хайдн. Ескамилио беше американския баритон Скот Хендрикс, а ролята на Микаела изпълни руското сопрано Елена Цаллагова.

Монументалната постановка на “Кармен“ ще бъде представена на открита сцена върху езерото Бодензее и през 2018 г. в програмата на 73-тия Летен фестивал в Брегенц.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Китаристът Георги Димитров - Жожо с дебютен албум за Naxos

От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София и Университета за музика в Грац, сега българинът е..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36