Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нова постановка на „Бал с маски” на Будапещенската опера

Гледахме оригиналната версия на „Бал с маски”, с шведския крал Густаво като главен герой. Тази версия първоначално е била забранена от цензурата по политически причини, така че Густаво става Граф Ричард Уоруйк, Губернатор на Бостън. Представям си как сътрудниците на цензурата най-накрая се успокояват: „Е, Америка е далече, пък и той е само губернатор, може без проблем да бъде убит!” В днешно време е модерно оперите да се поставят в оригиналната версия, но това не означава някаква съществена промяна, само имената са различни. Сега Рикардо отново е Густаво, Том и Силвано са Хорн и Рибинг. Италианските имена всъщност звучат странно в оригиналната версия, например Ренато Анкарстрьом. Истинското име на убиеца на шведския крал Густав III е Якоб Йохан Анкарстрьом.

Но да се върнем към премиерата в Будапеща! Постановката на италианския режисьор Фабио Череза тече гладко и е визуално привлекателна. Но съдържа несъответствия по отношение на сюжета и психологическите характеристики на главните герои. Второто действие, например, се развиваше в зала за пушене на опиум. Това е символично, разбира се, проекция на страшните видения на Амелия. Но струва ми се, че странните фигури от подземния свят и гейшите би трябвало да изчезнат след появата на Густаво и заговорниците. И още: прощалната сцена на Амелия и Густаво тук се развива в кабинета на Краля, въпреки че в оригинала те се сбогуват в балната зала под звуците на прекрасната меланхолична бална музика на Верди. В тази постановка Ренато не е секретар, а незначителен дворцов художник. Приятелството между Густаво и Ренато, както и доверието между Краля и пажа също не са добре изведени.

Невероятно бавните темпа, които задаваше италианският диригент Микеланджело Маца в първо действие, направиха така, че енергичната и грациозна музика на Верди да звучи почти скучно. За щастие, дирижирането му след това беше много по-убедително, а в най-добрите моменти оркестърът звучеше над средното ниво!

В първия състав тенорът Атила Фекете в ролята на Густаво най-напред пееше много равно, докато в последното действие беше много изразителен и в драматичните, и в лиричните части. Тенорът във втория състав – Михайло Малафи, би трябвало да изпълнява по-лирични партии, а не Густаво. Той има приятен глас, но оркестърът го „покрива”. Освен това не успяваше да изгради фигурата на краля, а само се „носеше” от една сцена към друга. Амелия на сопрана Естер Шимеги беше елегантна и чувствителна, докато при Силвия Ралик – по-силна и страстна. И двете пееха убедително, нюансирано и стабилно във височините. В първия състав Александру Агаке направи в ролята на Ренато наистина незабравимо изпълнение в трето действие, което се превърна в кулминация на спектакъла. Във втория състав Левенте Молнар не беше убедителен във високия регистър и не можа да пресъздаде добре героя. В премиерния спектакъл Бернадет Фодор като Улрика показа добра вокална техника, но тя е твърде млада за тази роля. Бернадет Видеман в другия състав беше завладяваща във втората картина с мощния си дълбок глас и силно артистично присъствие.

Новата постановка на „Бал с маски” не получи бурни овации, имаше по-скоро умерен успех. И въпреки че след повечето арии, дуети и ансамбли имаше аплодисменти, за мен остана загадка защо те бяха толкова слаби, едва чути след прекрасната ария на Силвия Ралик "Morrò, prima in grazia". Този умерен успех, разбира се, е резултат от многото различни мнения на хората в публиката. Например на излизане от залата чух една елегантна жена да възкликва: "Беше чудесно!", докато пълничкият господин до мен мърмореше: "Скандал!" Но най-изненадващото беше, когато дама на средна възраст обясняваше на приятелката си: "Хубаво, хубаво, но оперета! Това е истината!”

Ако трябва да обобщим, новата продукция на „Бал с маски” е доста противоречива, но музиката на Верди и опитните изпълнители успяват да преодолеят трудностите и да оставят добро впечатление!

* До 2019 г. сградата на Унгарската държавна опера в Будапеща е затворена за ремонт и спектаклите се провеждат в Театър „Еркел”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Китаристът Георги Димитров - Жожо с дебютен албум за Naxos

От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София и Университета за музика в Грац, сега българинът е..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36