Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Диригентът Даниеле Гати: Трябва да окуражаваме младите музиканти

Веско Ешкенази солира на Кралския Концертгебау оркестър с диригент Даниеле Гати
Снимка: НДК

Изключително удоволствие беше да посрещнем на българска сцена Кралския Концертгебау оркестър – Амстердам, воден от маестро Даниеле Гати – негов главен диригент от 2016 г. София беше предпоследната спирка от голямото турне на състава 'RCO meets Europe', в рамките на което музикантите посетиха всичките 28 страни членки на Европейския съюз. След България те се отправиха към Малта и така завърши този мащабeн тригодишен проект.

В София Кралският Концертгебау оркестър показа най-висок професионализъм – музициране, което кара публиката да затаява дъх, да се вълнува, а после да избухва в аплаузи. Показа и уважение към една от важните си фигури, която го свързва тясно с нашата страна – дългогодишния първи концертмайстор Веско Пантелеев-Ешкенази, който имаше шанса да солира на своя оркестър и не скри каква чест е за него самия тази възможност. Минути след края на концерта в зала 1 на НДК, той сподели пред микрофона на предаването "Алегро виваче":

"Когато се стигне до този момент - да ти се сбъдне една много голяма мечта, мисля, че просто няма как да се обясни с думи. Това ми е емоцията в момента - за първи път нямам думи!". И разкри, че има вероятност този изключителен оркестър да гостува у нас отново.


Веско Ешкенази доказа за пореден път класата си на солист от европейско ниво. След изпълнението на ми-минорния цигулков концерт от Менделсон публиката го заля, както винаги, с аплаузи и положителна енергия, а той ѝ отвърна с нов бис от серията негови колажи по известни теми в стила на цигулковите капризи – този път беше вплел "Химна на светите братя Кирил и Методий" и уникалната българска народна песен „Дилмано, дилберо“. Уважението му към родната публика бе възнаградено с още бурни аплодисменти.

Преди Концерта за цигулка от Менделсон прозвуча увертюрата към операта „Дон Жуан“ от Моцарт, а до всеки оркестрант от Амстердам застана и по един музикант от Филхармония "Пионер". Българският младежки оркестър стана част от проекта 'Side by Side' на Кралския Концертгебау оркестър. Изпълнението беше прекрасно и нашите деца се представиха достойно. Сигурно ще им остане спомен за цял живот!

Във втората част на концерта в зала 1 на НДК прозвуча Симфония №7 от Бетовен – живо, оригинално прочетена и изпълнена под палката на Даниеле Гати.

"Ние нямахме много време за репетиции и сега изсвирихме за пръв път симфонията нацяло на сцената, и се случиха много интересни,  спонтанни неща. Беше много интересно преживяване за нас всички, и за диригента Гати" - сподели за "Алегро виваче" Мирослав Петков – първият тромпетист на Кралския Концертгебау оркестър, допринесъл за бляскавия звук на оркестъра в тази толкова класическа програма, изискваща точност, детайлност и същевременно мекота от изпълнителите.


Маестро Даниеле Гати прие поканата да сподели за слушателите на БНР как се чувства след концерта в София и след поредното изпълнение в проекта 'Side by Side':

Кралският Концертгебау оркестър с диригент Даниеле Гати

Маестро Гати, Вие сте истинско вдъхновение за младите музиканти в цяла Европа!

"Вдъхновението не е за тях, а за мен! Не забравяйте, че ние сме не само музиканти, но и хора. Аз помня времето, когато самият аз бях ученик. Сега срещам много млади хора от цяла Европа чрез този проект. Форматът на 'Side by Side' е следният: Аз пристигам, прекарвам един час с тях и после ги пускам да свирят в моя оркестър. Този час, който прекарвам с тях, е едно от най-красивите преживявания, които имам в работата си – първо, защото ме кара да се върна в онази възраст. Второ, защото виждам очите им, а  те са жадни. И трето, защото съм взискателен към тях, искам да постигна нещо и мога да го получа. Това означава, че музиката няма да спре, музиката няма да умре. Този проект е привилегия за мен и моя оркестър. Когато за първи път го осъществихме в Дъблин, в Ирландия, на втория концерт оркестрантите сами дойдоха по-рано, за да се срещнат с децата и да започнат обмен на идеи и опит. Като музикант мисля, че ние винаги трябва да помним как сме прекарвали времето си на същата възраст, че сме имали мечти, че сме пътували, за да осъществим желанието си да станем музиканти, музиката да стане нашият живот. 

Трябва да кажа, че се чувствам голям късметлия сега, на 56 години, да имам този пост, да работя с най-добрия оркестър и с най-добрите музиканти в света. Но никога не бива да забравяме, че младото поколение има нужда от нас – не само да го вдъхновяваме, но и да го окуражаваме. И децата трябва да знаят, че когато проекти като този се случват, сърцето ми се изпълва с радост!


Направихте майсторски клас по дирижиране в Амстердам точно преди да дойдете в София. Хубавото е, че беше предаван по интернет и много хора можеха да го гледат. Доволен ли сте, оптимист ли сте за новото поколение във Вашата професия?

Не бих искал да правя разграничения. Това беше втори подобен майсторски клас и този път имахме двама мъже и две жени. Но музиката е естествен подбор – няма абсолютен подход за мъже или за жени, или нещо подобно. Публиката преценява! Ако излезеш на сцената да пееш, а нямаш глас и не си изразителен, публиката ще реши. Същото се отнася и за музиката, за композиторите. Някога те са написали фантастични произведения, а тогава, навремето, са нямали успех, защото не са били разбрани.

Нашият майсторски клас е за млади диригенти и участниците са много внимателно подбрани, за да се присъединят и да натрупат чудесен опит с великолепен оркестър. Аз съм с тях и репетираме, следобед имаме лекции пред 20 или повече присъстващи, които се присъединяват, и трябва да ви кажа, че през тази седмица, когато вървеше паралелно и Световното първенство по футбол, ние се организирахме да ходим в една кръчма, да пием бира и да гледаме мачовете заедно. Отделях 10-11 часа от живота си всеки ден, за да съм с тях. И ги окуражавах да останат с мен до 11 часа вечерта. Беше чудесно преживяване, защото те можеха да си почиват след репетиция, да ме разпитват, да си говорим. И така единственото време по време на курса, в което бяхме разделени, беше когато се прибирах да спя.

Дойдохте за първи път в България с много класическа програма – творби от Моцарт, Бетовен, Менделсон – навсякъде ли свирите тези автори по време на европейското турне на Кралския Концертгебау оркестър?

Не, предложихме я, защото Веско Ешкенази и аз решихме той да изсвири ми-минорния концерт на Менделсон и след това трябваше да изградим програмата около тази творба, за да бъде свежо и да показва в какво оркестърът е най-силен. Фантастично е да се гастролира с тях и аз съм толкова доволен, че моят концертмайстор е толкова обичан тук. Той свири прекрасно и аз ценя високо неговата музикалност и прочита му на този концерт. Бях дълбоко мотивиран да дойда тук, а утре пътуваме за Малта, към може би най-малкия театър в Европа. Но така или иначе не е най-важното дали има или няма акустика в залата, а да осъществим контакт с публиката. Дали ще си в най-разкошната или в най-глухата концертна зала – ако имаш музикална идея и покажеш емоция, публиката се прибира у дома обогатена. Мисля, че това е нашата мисия!

Чуйте репортажа и интервютата с Веско Ешкенази, Мирослав Петков и Даниеле Гати в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Български деца на една сцена с музикантите от Кралския Концертгебау оркестър в събота

Историческо събитие предстои на 30 юни в зала 1 на НДК в София: Първо гостуване на българска сцена на един от елитните световни оркестри - Кралския Концертгебау оркестър - Амстердам с диригент Даниеле Гати. Концертът е част от турнето, осъществено в три..

публикувано на 29.06.18 в 18:12
Веско Ешкенази по време на репетиция с маестро Даниеле Гати

Цигуларят Веско Ешкенази: Гостуването на Кралския Концертгебау оркестър в София е историческо събитие

Едно от най-важните музикални събития за този сезон ще се състои на 30 юни в зала 1 на Националния дворец на културата в София - за първи път българската публика ще се срещне с прочутия Кралски Концертгебау оркестър - Амстердам в целия му блясък...

обновено на 15.03.18 в 12:00
ВИЖТЕ ОЩЕ

Китаристът Георги Димитров - Жожо с дебютен албум за Naxos

От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да..

обновено на 25.04.24 в 15:36