Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Така правят всички жени“ в Телавивската опера

Телавивската опера отново напомни за времената, когато беше изключителен театър, в който се пее. В края на сезона - времето, когато трябва да се подновят годишните абонаменти, зрителите са въвлечени в такова зрелищно представление, при което едва ли някой би останал равнодушен!

Канадският режисьор Атом Егоян (ретроспекция на негови филми тече в Синематеката по повод новата постановка) е наблегнал на подзаглавието на прочутата опера–буфа на Моцарт „Така правят всички жени“, а то е „Училище за любов“. Скучното действие от 18-ти век се пренася в съвременен елитен колеж. А явно нравите не са се променили. Любов, изневери и прошка се смесват в невероятен коктейл, от който зрителите пият с удоволствие, спомняйки си, може би, своите средношколски години. Дон Алфонсо от стар ерген и философ по любовните дела се превръща в училищен директор. Двете сестри Фиордилиджи и Дорабела са две особено популярни сред съучениците си момичета, а офицерите Гулиелмо и Ферандо - училищни шампиони по фехтовка, по които си падат всички, но те са влюбени в най-красивите от съученичките си, които им отговарят с взаимност. Идилията върви в пълна сила, докото директорът, който преподава биология, влиза в спор с момчетата, че няма никаква разлика между пеперудките, които прехвърчат от цвят на цвят и красивите момичета. Следва карнавал, свързан с фалшиви повиквателни за военно обучение на фехтовчиците в чужбина, кофа сълзи от страна на приятелките им и поява на двама чужденци с необичайно едри глави, явно с навити чалми върху шлемове за фехтовка, на които са изписани лица. И както се предполага , въпреки колебанията, а и може би, заради буйния девичи запой, организиран от училищната прислужница за двете пансионерки, всякакви колебания отпадат и те се хвърлят в обятията на правещите се на припаднали от любов младежи, на които непременно трябва да се направи изкуствено дишане уста в уста. Всичко е заснето от училищния директор, който се отнася към случващото както любител на пеперуди, събиращ интересни екземпляри за сбирка (неслучайно голяма част от декора напомня за хвъркатите красавици). Събрани са достатъчно доказателства, та младежите да се откажат от любовта, но те набързичко прощават на неверните любими, още повече, че сред съучениците им, които в тази опера играят и ролята на хора, има достатъчно желаещи да тръгнат с техните момичета, без да се замислят. Ролите на учениците и като хор, и като солисти в това представление бяха поверени на младежкия състав на операта, като младите артисти доказаха, че са на ниво не само като вокална техника, но и като органична игра.

Ноа Данон и Наама Голдман бяха несравними тийнейджърки не само заради късите полички и три-четвъртите чорапи от школската униформа, но и по начина, по който реагираха на всякакви ситуации, свързани с училището, с любовните трепети и изневери и, разбира се, с доброто справяне с моцартовия музикален текст. Ренато Долчини и Марк Милхофер прекрасно се превъплътиха в нахакани шампиони от местен мащаб, уверени, че още щом ги зърнат, всички девойки ще са в нозете им, но доста разочаровани от изневерите на гаджетата си, на които в края на краищата прощават всичко. Личи си вокалната техника, която всички младежи са усвоили в студията към телавивската опера, където се влиза след завършване на консерватория, както и много сериозната работа в актьорското майсторство, което направи характерни дори част от немите роли. И не на последно място, истинско удоволствие беше новата среща със звездата Хила Баджио (в ролята на доста меркантилната прислужница), която и тук не изневери на впечатляващото съчетание на прекрасно пеене и запомняща се игра, както и на единствения гастрольор в тази постановка Йонут Паску, изиграл училищния директор. Запомнящи бяха декорите и костюмите, чиято авторка е Дебра Хенсон. С тях тя беше почти съавтор на режисьора. Като ретро шапки с кораби на тях бе представено мнимото отплаване на фехтовчиците, огромният шкаф в първо действие ту се преобразяваше в училищна лаборатория, ту в елемент на спалня в общежитие. А прожектирания двоен автопортрет на Фрида Кало още веднъж напомняше, че няма нищо ново под слънцето. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Китаристът Георги Димитров - Жожо с дебютен албум за Naxos

От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София и Университета за музика в Грац, сега българинът е..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36