Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преживяването „Медея“

Снежина Петрова се чувства като на небето след спектакъла

„Трудно ми е в живота да проявя такава решителност, крайност, демонизъм. Но абсолютно се почувствах като нея, когато трябваше да реша за това събитие, на което подлагам деца, колеги, служби, зрители. Не бях сигурна дали не е много жестоко това – да продължим да играем въпреки разразилата се буря над главите ни“. Това сподели актрисата Снежина Петрова, след като се превъплъти в героинята от гръцката митология на сцената на Античния театър в Пловдив.

„Медея“ на Снежина Петрова и Десислава Шпатова ще остане като спектакъла с дъжда и бурята, ще се разказват истории, които първо бяха на запис, но след като Медея призова богинята Хеката, започнаха и на живо.

„След спектакъла наистина се чувствам като на небето… Когато работиш с митология, с приказка, смислите са толкова гъвкави, многопластови. Човек може да си изтегли от този захарен памук каквото поиска. Аз нямах нужда да си изтеглям жената-демон-убийца. От друга страна, за да стигна до третия етаж на Античния театър, трябва да мина през това“.

Георги Гочев, гл. асистент в НБУ, е преводач на 12-ия пореден превод на Еврипид от старогръцки, поискан от режисьора Десислава Шпатова:

„Има нужда от повече преводи, защото всеки нов превод е своеобразна инвестиция в културата. Както българската икономика, като една малка икономика, разчита на външни инвестиции, така и българската култура зависи от външни идеи, които влизат чрез преводи. В гръцката култура, например, има едно твърдение, че тя представлява превод на някакви източни култури“.


Гочев коментира и спектакъла:

„Медея трябва да е горе, защото си е изразходвала гнева, направила е това, което емоционално трябва да направи и накрая ѝ е олекнало… Като гледаме холивудски филми, накрая трябва да има пълен хепиенд. В гръцките митове също има хепиенд, само че той е по-особен - нещо много ценно трябва да се пожертва, за да може да продължи животът. Всъщност е важно не толкова щастието на отделния човек, колкото щастието на цялото. Животът просто трябва да продължи. Историята в „Медея“ продължава след убийството на децата ѝ, тя заминава за Атина, жени се за Егей, ражда им се син, тоест, митът продължава, но само защото тази част от историята е приключила с убийството на децата“.


Ключова роля в спектакъла „Медея“ имаха децата от различни общности в Пловдив – ромска, арменска, еврейска. Техните рисунки за Медея бяха самата сцена, върху която се играеше представлението. Прологът към драмата беше приказно разказване на мита.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52
Марко Ганчев

Марко Ганчев: Сарказмът е дружески шарж към живота

"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..

публикувано на 25.04.24 в 09:45
Библиотека под дърветата

"Библиотека под дърветата" събира любителите на книгата в Южния парк

От десет дни много софиянци са привлечени от  "Библиотека под дърветата", която се намира в Южния парк.  Ентусиасти превърнаха стара каравана в "Библиотека под дърветата" Един от инициаторите за създаването й е Михаил Нинов . Той вижда изхвърлени до кофата за боклук книги. Хрумва му, че може да се направи място, където те да бъдат..

публикувано на 24.04.24 в 19:49